لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

ممنوعیت پخش موسیقی در موتر ها؛ مردم: گاهی افراد امر به معروف با خشونت رفتار می کنند


یکی از جاده های مزدحم شهر کابل
یکی از جاده های مزدحم شهر کابل

برخی از شهریان کابل تجربه‌های متفاوتی از تطبیق ممنوعیت پخش و شنیدن موسیقی در موترهای شهری دارند.

تعدادی از آنان می‌گویند که در برخی پوسته های بازرسی طالبان٬ افراد امر به معروف و نهی از منکر سی دی‌ها و نوارهای موسیقی را می‌شکنند، اما برخی دیگر می‌گویند که در شماری از پوسته های بازرسی٬ جدیتی در این باره وجود ندارد و مردم بی‌توجه به ممنوعیت حکومت طالبان موسیقی می‌شنوند.

نورالله، یک رانندۀ تکسی در شهر کابل که می‌گوید، با وجود ممنوعیت پخش و شنیدن موسیقی از سوی حکومت طالبان در موترش موسیقی پخش کرده تا به گفتۀ خودش خستگی‌هایش رفع شود.

او تجربه‌هایش از برخورد با نیروهای امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان را به رادیو آزادی در میان گذاشت:

"یکی دوبار موترم چک شده است، نیروهای امر به معروف موترم را توقف داد و گفت که در این تیپ چی می‌شنوی؟ موسیقی یا نعت؟ من گفتم در بارۀ دین می‌شونم. چیزی نگفت. با جزئیات چک نمی‌کنند که بیایند تیپ و رادیو را چک کنند."

تصویر آرشیف: طالبان روی یکی از جاده ها
تصویر آرشیف: طالبان روی یکی از جاده ها

یک تن دیگر از باشندگان کابل که نخواست نامش در گزارش منتشر شود می‌گوید، شاهد از بین بردن سی‌دی‌ها و دیگر نوارهای موسیقی از سوی افراد امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان بوده است:

"یکبار من دیدم که نیروهای امر به معروف سی دی موترها را می‌شکستاند و آن را تکه تکه کرده و به زمین انداخته بود."

این درحالیست که یعقوب، یک تن از باشندگان شهر کابل می‌گوید، با وجود این ممنوعیت مردم اعتنایی به این دستور ندارند:

"همین حال مردم در شهر و بازار موسیقی را می‌شنوند. من خودم امروز در موتر بودم و موسیقی روشن بود، از چک پاینت گذشتم چیزی برم نگفتند."

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در اعلامیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد، گفت که رانندگان در موترهایشان موسیقی پخش و گوش نکنند.

در این اعلامیه آمده که این وزارت برای اجرای توصیۀ ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان مبنی بر عدم شنیدن موسیقی در موتر ها، پوسته های بازرسی ایجاد کرده است.

در این اعلامیه همچنان به رانندگان دستور داده شده بود تا زنان بی حجاب و بدون محرم را حمل نکنند.

طالبان در ماه جولای امسال برخی وسایل موسیقی را که در ولایت هرات جمعآوری کرده بودند به آتش کشیدند
طالبان در ماه جولای امسال برخی وسایل موسیقی را که در ولایت هرات جمعآوری کرده بودند به آتش کشیدند

طالبان موسیقی را حرام می‌دانند و پیش از نیز شنیدن و پخش موسیقی در محافل خوشی را منع کرده بود و افرادشان در برخی از ولایات آلات موسیقی را از بین برده و متهم به آزار و اذیت هنرمندان شده اند.

این درحالیست که برخی افغانان از این سیاست طالبان انتقاد می کنند که شنیدن موسیقی در زندگی روزانه‌شان و به ویژه محافل خوشی‌شان حق اساسی‌شان است که طالبان آن را در نظر ندارند.

پیش از این نیز وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان شنیدن موسیقی را منع قرار داده بود و در ماه آگست سال روان میلادی اعلام کرد که محتسبین این وزرات در بدخشان ده‌ها کست، کارت حافظه و فلش را از موترها جمع آوری کردند.

طالبان آن زمان گفته بودکه مردم با استفاده از این ابزار در موترهایشان موسیقی می‌شنیدند.

طالبان با حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان محدودیت‌های زیادی را وضع کردند که در بیشتر موردها این محدودیت‌ها افغانان را از آزادی‌ها و حقوق اساسی‌شان محروم می‌کند.

XS
SM
MD
LG