لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

مشکلات مهاجرین برگشته به افغانستان؛ هوا سرد میشود و خانواده ها به کمک نیاز دارند


خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند
خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند

درحالی که روند توزیع کمک‌ها به مهاجران اخراج شده از پاکستان ادامه دارد، شماری از آنان شکایت دارند که با سرد شدن هوا در داخل افغانستان٬ هیچ امکاناتی برای زندگی کردن ندارند.

عبدالعظیم، سرپرست یک خانوادۀ هشت نفری در کابل می‌گوید، دو سال پیش زمانی که به پاکستان می‌رفت، بخاطر گرفتن پاسپورت، ویزه و تأمین مصارف زندگی در پاکستان، خانه و وسایل خانه‌اش را فروخته بود.

او به رادیو آزادی گفت، حالا که دوباره برگشته است، امکانات درست برای زندگی کردن در این روزهای سرد و دشوار را ندارد:

"ما به کمک‌های زیاد نیاز داریم، دو هفته پشت خانه گشتیم، حالا به دلیل نداشتن پول زیاد یک خانه سایه‌رخ را کرایه گرفتیم، توان خرید یک خروار چوب را نداریم و لحاف، کمپل هیچ چیزی نیست، بیکار هستم، هر روز می‌روم کار پیدا نمی‌شود، مشکلات بسیار زیاد است."

زنان و کودکان زیادی در حالی از پاکستان به افغانستان برگشته اند که برای آنان حتی زمینه درس و سایر فعالیت ها موجود نیست
زنان و کودکان زیادی در حالی از پاکستان به افغانستان برگشته اند که برای آنان حتی زمینه درس و سایر فعالیت ها موجود نیست

عبدالقادر سرپرست یک خانوادۀ شش نفری که از شهر پشاور پاکستان به ولایت ننگرهار برگشت کرده است، می‌گوید، در پاکستان همه داروندارش را از او گرفته اند و هیچ چیزی برای زندگی کردن ندارد.

او هم به رادیوآزادی گفت که به گونۀ اجباری از پاکستان اخراج شده است و اکنون نیاز به کمک‌های عاجل از جمله مواد غذایی و سرپناه دارد:

"من از پشاور برگشتیم، پنج فرزند دارم که دو پسر و سه دختر هستند، ما را تنها با یک لباس بیرون کردند، همه چیز ما آنجا ماند، پول ما را گرفتند، سرپناه نیست، زمستان و شب‌های سرد درحال آمدن است، درحالت بد قرار داریم."

تلاش کردیم نظر بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان را در پیوند به نحوۀ کمک رسانی به برگشت کنندگان بگیریم، اما او پاسخ نداد.

اما حکومت طالبان پیش از این اعلام کرده بود که کمیته‌های مختلف در دروازۀ تورخم و همچنان به سطح ولایت‌ها برای کمک به برگشت داده‌شد‌ها از پاکستان ایجاد شده است.

بر اساس گزارشی هم که ویب سایت خبری حکومت طالبان نشر کرده، کمیته‌های مختلف کمیسیون عالی انتقال مهاجرین طالبان و نهادهای امدادرسان در دروازه‌های تورخم و سپین بولدک کمک‌های مختلفی از جمله پول نقد، مواد خوراکی، خدمات ترانسپوریت و خدمات صحی برای مهاجرین تاز برگشت داده شده ارائه کرده اند.

از سوی دیگر میرویس عزیزی، رئیس بنیاد عزیزی در صفحۀ ایکس خود یا توییتر سابق نوشته که به هدف کمک به این برگشت کنندگان از پاکستان مبلغ ۳۰۰ میلیون افغانی کمک می‌کند که این کمک‌ها شامل غذای گرم، البسه و دیگر وسایل مورد ضرورت برگشت داده شده‌ها در تورخم و سپین بولدک می‌سود.

یک خانواده مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشت داده شده است
یک خانواده مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشت داده شده است

هارون ارباب، مسئول یکی از نهادهای خیریه نیز در صحبت بارادیوآزادی گفت که این موسسه در چند روز گذشته کمک‌های خوراکی و نقدی را به پناهجویان برگشت کننده از پاکستان توزیع کرده است:

"تا حال به مقدار سه صد خوراک (بسته) مواد خوراکی و ده ده هزارافغانی به چند خانواده تقسیم کرده ایم و در ضمن یک خانه سه اتاقه را هم برایشان بیکارکرده ام."

قبل از این یک نهاد خیریۀ دیگر بنام قمر فوندیشن نیز به رادیو آزادی گفته بود که ۷۰ خانه برای پناهجویان برگشت کننده در یکی از کمپ‌ها اعمار می‌کند تا زمان رفتن به ولایات‌شان در این خانه‌ها به گونۀ موقت زندگی کنند.

برخی از برگشت کنندگان قبلاً در صحبت با رادیو آزادی تأیید کرده بودند که مقداری مواد خوراکی و پول نقد برایشان کمک شده، اما تأکید کردند که این کمک‌ها کافی نیست و نیاز به کمک‌های بیشتری دارند.

حکومت موقت پاکستان اعلام کرده که در مرحلۀ اول بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد سند افغان را اخراج خواهد کرد که بر اساس آخرین آمار حکومت طالبان تا روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن آنان به افغانستان بازگشت داده شده اند.

XS
SM
MD
LG