لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

سازمان عفو بین الملل: زنده گی افغان های که از پاکستان اخراج میشوند با خطر رو بروست


کاروان لاری های که مهاجرین اخراج شده افغان را به افغانستان منتقل می کند
کاروان لاری های که مهاجرین اخراج شده افغان را به افغانستان منتقل می کند

سازمان عفو بین الملل بار دیگر در مورد اخراج افغان ها از پاکستان ابراز نگرانی کرده و می گوید که این افغان ها ممکن است در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان در میان سرکوب شدید حقوق بشر و فاجعۀ انسانی با خطر رو به رو شوند.

لیویا ساکاردی Livia Saccardi معاون مدیر منطقه ای عفو بین الملل در امور کمپاین ها برای جنوب آسیا در بیانیه ای که به روز جمعه منتشر شد گفت که هیچ کس نباید در معرض اخراج اجباری دسته جمعی قرار گیرد و به گفتۀ او پاکستان تعهدات حقوقی بین المللی خود از جمله اصل عدم بازگشت اجباری پناهجویان را به یاد داشته باشد.

این مقام عفو بین الملل افزود که اگر حکومت پاکستان فوراً اخراج مهاجرین افغان را متوقف نکند، هزاران افغانِ در معرض خطر به ویژه زنان و دختران را از مصئونیت ، معیشت و دسترسی به آموزش محروم خواهند کرد.

در اعلامیه آمده که این نهاد در مورد عدم شفافیت کامل، روند قانونی و پاسخگویی در بارۀ بازداشت ها و اخراج افغان ها نگران است.

یک خانواده مهاجر افغان در حال برگشت به افغانستان
یک خانواده مهاجر افغان در حال برگشت به افغانستان

در اعلامیه به نقل از مریم یک فعال افغان در اسلام آباد گفته شده است که چندین پناهجوی افغان در دوم ماه نوامبر توسط یک ادارۀ پولیس دستگیر شدند و آنهاییکه فاقد اسناد بودند برای اخراج فرستاده شدند.

اما به گفتۀ او ، به خانواده های این افغان ها هیچ اطلاعی در این باره که آنها به کجا برده شدند و چی وقت اخراج می شوند ارائه نشد.

در اعلامیۀ عفو بین الملل آمده که در یک مورد دیگر یک پسر هفده سالۀ افغان در سوم ماه نوامبر در شهر کراچی در حالی بازداشت شد که این پسر متولد پاکستان کارت کمیشنری ملل متحد در امور پناهجویان را داشت.

بر اساس اعلامیه ، این پسر یک روز بعد از دستگیری اخراج شد.

پیش از این برخی از افغان ها در پاکستان گفته بودند ، برای اینکه پولیس آنها را پیدا و اخراج نکند ، مخفیانه زندگی می کنند.

در این حال نگرانی های فزاینده در بارۀ وضعیت افغان های برگشتانده شده به افغانستان وجود دارد.

موسسۀ تحقیقاتی گالوپ در گزارشی به روز جمعه گفت که این افغان ها با وضعیت اقتصادی نامعلوم رو به رو اند.

در گزارش این موسسه آمده که بازگشت حدود یک اعشاریه هفت میلیون پناهجوی افغان از پاکستان ، احتمالاً بر اقتصاد فروپاشیدۀ افغانستان فشار بیشتری وارد می کند و تعداد افرادی را که در این کشور قادر به تهیۀ غذا و سرپناه نیستند افزایش می دهد.

تعدادی از مهاجرینی که مجبور شده اند پاکستان را ترک کرده و به افغانستان برگردند
تعدادی از مهاجرینی که مجبور شده اند پاکستان را ترک کرده و به افغانستان برگردند

از سوی دیگر ننسی دنت Nancy Dent معاون بخش ارتباطات آسیا در کمیتۀ بین المللی نجات به خبرگزاری رویترز در بارۀ وضعیت افغان های اخراج شده در گذرگاه تورخم چنین گفت:

«نیازهای بشری در گذرگاه تورخم بسیار زیاد است. از آغاز اکتوبر تا کنون شاهد ورود دوصد هزار نفر بوده ایم و بسیاری آنهاییکه از پاکستان میآیند هیچ چیزی به جز لباس ندارند. تعداد زیادی آنها چندین دهه در افغانستان زندگی نکرده اند و بدون هیچ حمایتی وارد این کشور میشوند ، پول ندارند و مجبور اند که در گذرگاه تورخم در خیمه ها یا در فضای باز بخوابند.»

با وصف درخواست های کشورها و سازمان های حقوق بشری برای اخراج نکردن پناهجویان افغان ، اسلام آباد روند اخراج افغان های بی اسناد را در اول ماه نوامبر یعنی یازده روز پیش آغاز کرد.

پاکستان بدون ارائۀ اسناد ، افغان ها را به دست داشتن در نا امنی ها در آن کشور متهم کرده ، اتهامی که شهروندان افغانستان و حکومت طالبان آن را رد کرده اند.

اتحادیۀ اروپا در مورد اخراج پناهجویان افغان از پاکستان بار دیگر به روز پنجشنبه ابراز نگرانی کرد و گفت که این اقدام مغایر تعهدات بین المللی پاکستان است.

XS
SM
MD
LG