لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

جنگ در نوار غزه منجر به افزایش بحران کمبود مواد غذایی و گسترش گرسنگی شده است


باشنده های نوار غزه برای دریافت غذا از یک نهاد خیریه٬ صف بسته اند
باشنده های نوار غزه برای دریافت غذا از یک نهاد خیریه٬ صف بسته اند

برنامۀ جهانی غذا هشدار می دهد که نوار غزه با "گرسنگی گسترده" رو به رو است.

مدیر اجرایی برنامۀ جهانی غذا می گوید که تدارک غذا و آب در غزه عملاً وجود ندارد و تنها بخش کوچکی از آنچه نیاز است از طریق گذرگاه های مرزی می رسد.

سیندی مککین در اعلامیه ای به روز پنجشنبه گفت که با نزدیک شدن فصل زمستان، غیرنظامیان در سرپناه های ناامن و مزدحم با احتمال گرسنگی مواجه اند.

او از کمبود آب صحی در آنجا نیز یاد کرده است.

از سوی دیگر رئیس ادارۀ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی به روز پنجشنبه گفت که او به این باور است که تلاش عمدی برای جلوگیری از فعالیت های بشردوستانۀ این اداره در غزه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، فیلیپ لازارانی هشدار داد که ممکن است ادارۀ اش مجبور شود به دلیل کمبود مواد سوخت، فعالیت خود را به طور کامل متوقف کند.

سربازان اسرائیلی در یک بخشی از شهر ویزان شده یی غزه
سربازان اسرائیلی در یک بخشی از شهر ویزان شده یی غزه

ادارۀ ملل متحد در امور مهاجرین فلسطینی که به بیش از هشتصدهزار بی جا شده در نوار غزه کمک می کند ، گفته است که بسیاری از خدمات اش قبلاً متوقف شده است.

اسرائیل انتقال مواد سوخت به غزه را رد کرده و می گوید گروه حماس که از سوی ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا سازمان تروریستی معرفی شده است ممکن است از آن برای اهداف نظامی استفاده کند.

لازارانی هشدار داد که اگر مواد سوخت وارد نشود مردم به دلیل نبود مواد سوخت از بین خواهند رفت.

از سوی دیگر خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از شرکت عمدۀ خدمات مخابراتی فلسطین گزارش داده که خدمات انترنت و تلیفون به دلیل کمبود مواد سوخت٬ به روز پنجشنبه در سراسر نوار غزه قطع شد.

در همین حال نیروهای اسرائیلی برای دومین روز به تلاشی شفاخانۀ شفا در شمال غزه برای یافتن آثاری از گروه تندرو حماس پرداختند.

این نیروها سلاح های را به نمایش گذاشتند که به گفتۀ آنها در یک ساختمان جابجا شده بود، اما هنوز هیچ مدرکی در بارۀ موجودیت مرکز سوق و ادارۀ حماس در زیر ساختمان شفاخانه ارائه نکرده اند.

خیمه های بیجا شده گان شهر غزه
خیمه های بیجا شده گان شهر غزه

گروه جنگجوی حماس و کارمندان شفاخانه ادعا ها در این باره را رد کرده اند.

جنگ در غزه در ششمین هفته اش قرار دارد.

اسرائیل حملات علیه گروه تندرو حماس را پس از آن آغاز کرد که در حملۀ این گروه به اسرائیل در هفتم ماه اکتوبر ، دستکم ۱۲۰۰ تن عمدتاً غیرنظامیان کشته شدند و حدود ۲۴۰ تن به شمول مردان ، زنان و کودکان گروگان گرفته شدند.

مقام های صحی در غزه گفته اند که در حملات اسرائیل تا حال بیش از یازده هزار و دوصد نفر کشته شده اند که دو – سوم آنها زنان و کودکان بودند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG