لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

تیلگراف: تصمیم پیوستن به داعش و قصد سفر به افغانستان٬ دو جوان را در بریتانیا روانه زندان کرد


تصویر آرشیف: بیرق داعش
تصویر آرشیف: بیرق داعش

روزنامه تیلگراف

  • روزنامه تیلگراف چاپ بریتانیا در مطلبی در مورد دو برادری نوشته است که به اتهام قصد سفر به أفغانستان و پیوستن به گروه داعش بازداشت شده اند.

محمد عبدالحلیم حیدرخان ۲۱ ساله و برادرش محمد حمزه حیدر خان که ۱۸ سال دارد٬ در ماه جولای امسال اعتراف کرده بودند که از بریتانیا برای اجرای اعمال تروریستی آماده گی گرفته بودند.

این دو تن بعدأ با حضور در محکمه از اظهارات قبلی خود پیشیمان شده بودند٬ ولی به روز جمعه قاضی محکمه آنان را به حبس محکوم کرد.

بر أساس حکم محکمه محمد عبدالحلیم به ده سال حبس و برادر کوچکش به هشت سال زندان محکوم شدند. گفته شده است که مدت حبس آنان چهار سال قابل تمدید نیز می باشد.

آنان به قاضی محکمه گفتند که در سال ۲۰۲۲ افکار افراطی به ذهن شان آمد و خواستند برای پیوستن به گروه داعش به أفغانستان سفر کنند. آنان فورمه های مخصوص پیوستن به این گروه را نیز تکمیل یا خانه پوری کرده بودند.

روزنامه بزنس استندرد

  • بزنس استندرد در مورد حمایت اتحادیه اروپا از سکتور صحی أفغانستان مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه نوشته است٬ در حالی که أفغانستان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکند٬ اتحادیه اروپا ۱۰ میلیون یورو برای کمک به مبارزه با بیماری های ساری و تقویت سیستم صحی این کشور وعدهٔ کمک داده است.

این کمک درست در زمانی صورت میگیرد که تعداد زیادی از افغانها از کشور های ایران و پاکستان برگشت داده شده اند و در این میان شیوع بیماری اسهال و سایر بیماری های ساری در میان مهاجرین برگشته از پاکستان٬ نگرانی های را بر انگیخته است.

افغانهای که از پاکستان اخراج می شوند در خیمه های موقت زنده گی می کنند و به دلیل نبود تشناب ها و دسترسی به سایر موارد نظافت٬ انتشار بیماری های ساری نیز افزایش یافته است.

روزنامه تایمز آف عمان

  • روزنامه تایمز آف عمان که از کشور عربی عمان به نشر می رسد در مورد چاپ و فروش کتاب در أفغانستان مقاله یی را به نشر رسانده است.

به نوشته این روزنامه کتابفروشان و چاپخانه ها در أفغانستان از سردی بازار و کار خود شکایت کرده و گفته اند که نسبت به سال های گذشته پنجاه درصد مشتری های خود را از دست داده اند.

آنان در عین حال گفته اند که بازار خرید و فروش کتاب در أفغانستان رو به سردی میرود زیرا مردم با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند.

روزنامه به نقل از اتحادیه ناشران أفغانستان نوشته است که همین اکنون ۱۸۰ نهاد چاپ کننده کتاب ٬ ۵۵۰ کتابفروشی و ۱۵۰ مطبعه فعال وجود دارد که همه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

XS
SM
MD
LG