لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

موسسهٔ حمایت از کودکان: بیماری ها در میان اطفال مهاجر برگشت کننده از پاکستان شیوع یافته است


تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند
تعدادی از خانواده های مهاجر افغان که از پاکستان اخراج شده اند

موسسۀ حمایت از کودکان (سیف دَ چلدرن) می گوید که هزاران مهاجر افغان که در هفته های اخیر از پاکستان بازگشته اند ، با بیماری های جدی از جمله اسهالات رو به رو اند که به سرعت در حال تشدید است.

این موسسه در بیانیه ای به روز جمعه گفت که در ماه گذشته بیش از ۳۰۰۰ مورد عفونت حاد تنفسی و ۱۲۰۰ مورد اسهال در میان کودکان در مراکز صحی Save the Children گزارش شده است.

قرار گرفتن در معرض گرد و خاک و زندگی در سرپناه های سرپوشیدۀ دود آلود دلیل احتمالی عفونت شدید تنفسی در بین بازگشت کنندگان دانسته شده و گفته شده است که بسیاری از خانواده ها با موتر های باربری مزدحم به افغانستان برمی گردند.

ارشاد ملک رئیس موسسۀ حمایت از کودکان در افغانستان گفته است که تشدید موارد عفونتهای حاد تنفسی و اسهالات در میان بازگشت کنندگان افغان از پاکستان مایۀ نگرانی بزرگ است.

او افزوده است که با ادامۀ بازگشت سیل آسای مهاجران افغان چالشهایی وابسته به تهیۀ آب و امکانات بهداشتی کافی به ویژه برای خانواده ها و دختران، بیشتر از پیش افزایش خواهد یافت.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان

در این حال ، نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان می گوید که اخراج حدود دو میلیون افغان فاقد اسناد از پاکستان در آستانۀ زمستان مشکلات زیادی را به همراه دارد.

آقای عزیزی در جریان سفر به پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت که برگشت دادن این افغان ها چالش بزرگی به حکومت طالبان است:

«این موضوعی ده نفر یا صد نفر نیست ، تقریباً یک میلیون و هفتصد یا هشتصد هزار نفر است. بدون مشکلات و تکلیف نیست ، زمستان در پیشرو است و یقین دارم که مهاجرین با مشکلاتی زیادی رو به رو اند. مسایل دوای آنها است ، مسایل صحت و خوراک شان است. سردی هوا است، موضوعات زیادی پیشرو داریم و خصوصاً به امارت خیلی چالش بزرگ است.»

موسسۀ حمایت از کودکان گفته است که هشتاد درصد افرادی که به افغانستان باز می گردند زنان و کودکان هستند و تقریباً از هر چهار بازگشت کننده یکی کودک زیر پنج سال و بیش از ۶۰ درصد از عودت کنندگان ، کودکان زیر ۱۷ سال و پایین تر هستند.

تعدادی از اطفال مهاجر برگشته از پاکستان
تعدادی از اطفال مهاجر برگشته از پاکستان

به گفتۀ این موسسه ، بسیاری از خانواده های عودت کننده گفته اند که جایی برای زندگی و پولی برای غذا ندارند و در سر پناه های معمولی در وضعیت بدی به سر می برند.

از سوی دیگر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان به روز جمعه گفت که بازگشت صد ها هزار افغان از پاکستان در آستانۀ زمستان بحران بشری شدید در افغانستان را عمیق تر خواهد کرد.

حکومت پاکستان تا اخر ماه اکتوبر به مهاجرین افغانِ فاقد اسناد مهلت داده بود که داوطلبانه آن کشور را ترک کنند در غیر آن بازداشت و اخراج خواهند شد.

پس از پایان این ضرب الاجل ، روند برگشت دادن این افغان ها در اول ماه نوامبر آغاز شد.

XS
SM
MD
LG