لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

اوچا: چالش‌ها در روند ارائه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان ۲۱ درصد افزایش یافته است


توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که در سال ۲۰۲۳، عملیات‌های بشردوستانه با چالش‌های زیادی در افغانستان مواجه شده است.

اوچا در گزارشی که ۲۷ نوامبر در وب سایتش منتشر کرده، گفته است که چالش در روند عملیات‌های بشردوستانه در سال جاری نسبت به سال قبل آن ۲۱ درصد افزایش یافته است.

اوچا افزوده که در سال جاری میلادی ۹۹۹ چالش در اجرای عملیات‌های بشردوستانه ثبت کرده اند که از این میان ۱۰ درصد این چالش‌ها در ماه اکتوبر ثبت شده که مشکلات اداری و بروکراتیک عمده‌ترین چالش برای فعالیت‌های این اداره خوانده شده است.

به بیان این اداره سازمان ملل متحد، بیشتر چالش‌های ماه اکتوبر در هنگام رسیدگی به آسیب دیدگان در هرات بوده است که مقامات حاکم فعالیت‌های روزانه این دفتر را با مداخله شورای علما و ادارۀ اقتصاد اجازه می‌داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ ادعاهای مطرح شده در این گزارش پاسخ نداد، اما پیش از ادعای مربوط به مداخله افراد و مسئولان حکومت‌شان در روند کمک‌رسانی را رد کرده است.

بر اساس گزارش شرکای اوچا، آنها به گونۀ موقت ۶۵۹ برنامه را در سال ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآورده اند که نشان دهنده افزایش قابل توجهی ۶۸ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ است. از این تعداد، ۷۷ برنامه در اکتوبر ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآمده است.

اوچا گفته که بیشتر این چالش‌ها مداخله در امور کمک رسانی، ایجاد محدودیت برای زنان برای اشتراک آنها در سطح رهبری و برنامه‌های کمک رسانی بوده است.

این ادارۀ ملل متحد افزوده که فرمان‌های مقامات حاکم بر زنان بر چگونگی فعالیت این اداره تاثیر گذاشته است.

بر اساس آمار اوچا تنها در ماه اکتوبر ۲۵ کارمند موسسات ارائۀ کنندۀ کمک‌های بشردوستانه و همکار این سازمان بازداشت شدند.

این در حالی است که حکومت طالبان اخیراً ۴ کارمند محلی موسسه آلمانی GIZ را بازداشت کرده است.

حکومت طالبان تا به حال در پیوند به بازداشت کارمندان نهادهای امدادرسان اظهار نظر نکرده است.

این در حالی است که شماری از افغان‌های نیازمند مدعی اند، هرچند نام‌هایشان در لست کمک‌ها گرفته شده است، اما تا به حال کمکی اندکی دریافت کرده اند.

یک زن نیازمند که نخواست نامش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت که سرپناه درستی برای زمستان ندارند و در آماده کردن وعده‌های غذایی‌شان هم با مشکل مواجه هستند:
"فعلاً ما هیچ نوع کمک دریافت نکردیم، در رمضان برای ما نیم بوجی آرد، برنج و روغن کمک کردند ولی دیگر هیچ کمک نشده است. شوهرم دستمال کاغذی می‌فروشد، امروز در خانه آرد نداشتیم از همسایه قرض کردم که برای اولاد‌هایم نان پخته کنم."

زنان در کابل در صف منتظر دریافت کمک های بشردوستانه اند - عکس از آرشیف
زنان در کابل در صف منتظر دریافت کمک های بشردوستانه اند - عکس از آرشیف

در همین حال محمد، یک تن از باشندگان ولایت غور با انتقاد از نبود شفافیت در روند توزیع کمک‌ها، می‌گوید که در حال حاضر روند کمک‌رسانی در محل‌شان متوقف است.

او به رادیو آزادی گفت:
"کمک‌ها فعلاً قطع شده است، مردم دچار مشکل است. ما نمی‌دانیم چرا این طور است. مردم در فقر به سر می‌برد و بسیار روزگار سختی را سپری می‌کند."

پیش از نیز برخی از اداره‌های سازمان ملل متحد از وجود مداخلات مقامات محلی طالبان در روند کمک‌رسانی گزارش‌هایی را منتشر کرده بودند، اما سخنگویان حکومت طالبان همواره این گونه گزارش‌ها را رد کرده اند.

بر اساس آمار دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، در حال حاضر ۲۹.۲ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG