لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

جرمنی: طالبان چهار کارمند موسسه "جی آی زید" را بازداشت کردند


بیرق ملی جرمنی
بیرق ملی جرمنی

وزارت فدرال برای همکاری اقتصادی و توسعۀ جرمنی می‌گوید که طالبان چهار کارمند یک موسسهٔ امدادرسانی متعلق به دولت این کشور را بازداشت کرده اند.

یک سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که آنان بازداشت ۴ کارمند محلی موسسۀ ادارۀ جرمنی برای همکاری بین‌المللی (جی آی زید) را تأیید می‌کنند.

او گفت که تا به حال در بارۀ علت بازداشت این کارمندان جی آی زید به آنان اطلاعات رسمی داده نشده است.

این سخنگوی وزارت فدرال برای همکاری اقتصادی و توسعۀ جرمنی تأکید کرد که آنان این موضوع را جدی گرفته اند و از تمام کانال‌ها برای رهایی این کارمندان محلی جی آی زید تلاش می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

ادارهٔ جرمنی برای همکاری بین‌المللی (جی آی زید) یک نهاد دولتی است که در ۱۲۰ کشور جهان در بخش توسعهٔ اقتصادی، ترویج اشتغال،‌ صلح و امنیت و محیط زیست و انرژی فعالیت می‌کند.

برخی آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که این گونه بازداشت‌ها تاثیر منفی و مستقیم بر روند کمک‌رسانی به مردم نیازمند در افغانستان دارد و اگر این وضعیت ادامه یابد، موسسات کمک‌رسان از روند فعالیت‌شان در افغانستان خسته خواهند شد.

پوهاند محمد بشیر دودیال، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:
"اگر وضعیت به این ترتیب باشد که حاکمان فعلی موسسات را پی در پی بسته کند و کارمندان‌شان را مورد بازخواست و تفتیش و تلاشی قرار دهند، آنها دلسرد می‌شوند. بناءً ضرور است که ما کمک‌های اینها را بدون اینکه کدام شکی در موردشان داشته باشیم، بهتر است که آنها را تشویق کنیم، استقبال کنیم بخاطریکه مردم ما با نهایت فقر دچار هستند با آمدن زمستان پریشانی مردم هنوز هم اضافه‌تر می‌شود."

این در حالی است که شماری از نیازمندان در افغانستان می‌گویند که نیاز اشد به کمک‌های بشردوستانۀ موسسات امدادرسان دارند و نباید در روند کار این موسسات مشکلات ایجاد شود.

محمد الله باشنده کابل است. او به رادیو آزادی گفت که با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رو است:
"از سرک‌ها بوتل جمع می‌کنم و کارم همین است و روزانه صد روپیه یا پنجاه روپیه اگر پیدا شد هم خوشبخت هستم و اگر نشد بسیار مشکل است بیکار هستم و کمک هم دریافت نکرده‌ام در بسیار مشکلات بد قرار داریم خداوند رحم کند سر این ملت."

شبانه باشنده دیگر کابل به رادیو آزادی گفت که شب و روز را با فقر و بیچارگی سپری می‌کند: "یک بوجی (بوری) آرد را که می‌گیرم حیران می‌مانم که روغنش را از کجا کنم، مثل من هزاران نفر در افغانستان با این مشکلات دچار است. نکنید افغانستان را از این بدتر نکنید."

دفتر هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در ماه میزان گفته بود که ۱۱۳ کارمند نهادهای ارائه‌کنندۀ کمک‌های بشردوستانه در سال جاری در افغانستان بازداشت شده‌اند.

پیش از آن هم دانیال اندرس، هماهنگ‌ کنندۀ امور بشردوستانۀ ملل متحد در افغانستان در اواخر ماه اسد سال جاری گفته بود که امدادگران در افغانستان به گونۀ گسترده هدف قرار گرفته اند و تنها در دو سال گذشته ۳۸ کارمند سازمان‌های امدادگر در افغانستان کشته شده اند.

پیش از این نیز محدودیت طالبان بر کار زنان در موسسات غیردولتی باعث بسته شدن و یا به تعویق افتادن کار موسسات مددرسان در افغانستان شده بود. کشوری که در حال حاضر ۲۹.۲ میلیون تن نفوس آن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG