لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

حملات پی هم بر شیعه ها در هرات واکنش ها و نگرانی هایی را بر انگیخته است


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

در دو جمعه پی هم در هرات٬ بر شیعه ها آنهم در یک منطقه مشخص٬ حملات مسلحانه صورت گرفته و این دو رویداد نگرانی های تازه یی را بر انگیخته است.

حمله روز جمعه اول دسامبر در شهرک جبرییل هرات اتفاق افتاد. در این رویداد۶ تن به شمول دو عالم دینی و چهار زن٬ جان باختند.

وزارت داخله حکومت طالبان ناوقت روز جمعه در شبکه ایکس، تویتر سابق، این رویداد را حمله تروریستی و عاملان آنرا افراد مسلح ناشناس گفت.

بر اساس گزارش ها، افراد مسلح ناشناس سوار بر ریکشا، بر گروهی که در محلی نشسته بودند، تیراندازی کردند و آنها را کشتند.

تا تهیه این گزارش، کسی یا گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته اما در گذشته گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش، پذیرفته بود که در حملاتش شیعیان را هدف قرار داده است.

در گذشته نیز بر تکیه خانه ها و محلات تجمع شیعه ها در هرات و برخی از نقاط دیگر افغانستان حملاتی صورت گرفته است
در گذشته نیز بر تکیه خانه ها و محلات تجمع شیعه ها در هرات و برخی از نقاط دیگر افغانستان حملاتی صورت گرفته است

مطهری حجتیه رئیس شورای علمای شهرک جبرئیل هرات به رادیو آزادی گفت که هدف از این گونه حملات، دامن زدن به نفاق است. اما او از گروه مشخصی نام نبرد:

" حدس ما و سوال ما همین است که گروه های مخالف با جامعه شیعه و مخالف با امارت اسلامی استند، دست به حملات تروریستی می زنند که هم علما را شهید می کنند و هم مردم را احساساتی کنند. و ممکن هدف دیگر آنها اختلاف انگیزی قومی و مذهبی در افغانستان باشد که شیعه ها را علیه اهل سنت و اهل سنت را علیه شیعه ها تحریک کنند."

حمله روز جمعه خیلی مشابه به حمله جمعه پیشتر از آن بود. هشت روز پیش، حمله کننده ها سوار بر موتر سایکل، در شهرک جبرئیل، خادم حسین هدایتی و رجب اخلاقی، عالمان شیعه مذهب را هدف قرار داده و کشتند.

هنگامی که در افغانستان، خبری از حمله بر شیعیان نشر می شود، همه انگشت ها به سوی گروه دولت اسلامی معروف به داعش گرفته می شود.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا روز پنجشنبه در یک گزارش تازه گفت که شاخه خراسان گروه داعش، حملاتش را بر غیرنظامیان و طالبان در افغانستان به اجرا گذاشته و بیشتر از شیعیان قربانی گرفته است.

شاخه خراسان گروه داعش مسوولیت بسیاری از حملات بر شیعه ها در افغانستان را پذیرفته است
شاخه خراسان گروه داعش مسوولیت بسیاری از حملات بر شیعه ها در افغانستان را پذیرفته است

اما لطیف متین آگاه امور امنیتی می گوید که جامعه شیعه در افغانستان با دو تهدید امنیتی روبرو است:

" یکی از طرف گروه های مسلحی که منشاء عقیدتی شان، مکتب و عقیده اهل حدیث و وهابیت است و از جانب دیگر خطر جدی متوجه شان از طرف حلقات سیاسی سابق است که می خواهند آنها را مجبور کنند که به یک نحوی در مقابل نظام فعلی از شورش یا خیزش مسلحانه استفاده کنند."

پس از حاکمیت دو باره طالبان در اگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان، چندین حمله مرگبار از شیعیان قربانی گرفته که مسئولیت بیشتر آنرا گروه داعش پذیرفته است.

طالبان می گویند که در حاکمیت بیش از دو ساله شان، ده ها جنگجوی داعش را کشته یا بازداشت کرده اند. ادعا هم می کنند که گروه داعش در افغانستان نابود شده. اما فعالان شیعه اتهام وارد می کنند که طالبان برای مصئونیت این اقلیت مذهبی کاری نکرده اند.

XS
SM
MD
LG