لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

با آغاز حملات بی وقفه هوایی اسرائیل بر غزه٬ هزاران تن مجبور به ترک محلات شان شده اند


جمعیت بزرگی از باشنده های غزه مناطق و خانه های خود را در نتیجه آغاز مجدد بمباران هوایی ترک کرده اند
جمعیت بزرگی از باشنده های غزه مناطق و خانه های خود را در نتیجه آغاز مجدد بمباران هوایی ترک کرده اند

بمباران گسترده اسرائیل در جنوب نوار غزه، منطقۀ که بخش بزرگی از جمعیت افراد ملکی فلسطینی در یک فضایی محدود به دنبال پناهگاه هستند، باعث وحشت و خشم شماری از نهاد ها سازمانهای امدادی، شده است.

خبرگزاری دی. پی. ای جرمنی از قول جیمز الدر، سخنگوی صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) می گوید که روز شنبه در شبکۀ اجتماعی ایکس(تویتر سابق) نوشته که"صدها و صدها انفجار، در منطقۀ پرجمعیت از افراد ملکی، همه چیز باید به چیزی یا کسی، اصابت کند."

پس از فروپاشی آتش بس یک هفته ای با گروه تندرو حماس که از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده، علی رغم درخواست های بین المللی برای تمدید آن، براساس خبرگزاری رویترز، اسرائیل روز شنبه دوم دسمبر نیز برای دومین روز، نوار غزه را بطور مرگبار بمباران کرد و ابرهای از دود خاکستری ناشی از انفجارات بر فراز غزه به چشم می خورد.

شهر غزه زیر بمباران نیروهای اسرائیلی
شهر غزه زیر بمباران نیروهای اسرائیلی

طیارات جنگی و نیروهای توپچی اسرائیل، منطقۀ خان یونس در جنوب نوار غزه را بمباران کردند و براساس خبرگزاری رویترز، مساجد، خانهها و نزدیک یک شفاخانه را هدف قرار دادند.

اما براساس خبرگزاری دی. پی. ای جرمنی، اردوی اسرائیل گفته که از پایان آتشبس با گروه تندور حماس، بیش از ۴۰۰ هدف به گفتۀ آنها تروریستی را در این منطقه ساحلی محاصره شده، هدف قرار داده است. همچنین مقامات اسرائیلی گفته اند که با تانک و حملات هوایی هدفمند بر جنگجویان و زیربنا های گروه تندرو حماس در منطقه بیت لاحیه(Beit Lahia) در شمال نوار غزه حمله کرده اند.

به گفتۀ اردوی اسرائیل، شب گذشته نیرو های بحری اسرائیل نیز اهداف نظامی حماس را در بندر خان یونس و در منطقۀ دیرالبلاح مورد حمله قرار دادند.

براساس خبرگزاری رویترز، وزارت صحت نوار غزه که در کنترل گروه تندرو حماس قرار دارد، گفته که در نتیجۀ حملات نیروهای اسرائیلی در اول دسمبر حدود ۲۰۰ تن کشته و ۶۵۰ تن دیگر زخمی شده اند. به گفتۀ این وزارت، از آغاز حملات اسرائیل بر نوار غزه تا اکنون بیش از ۱۵۰۰۰ فلسطینی کشته شده اند.

یک سرباز اسرائیلی که تفنگ خود را به جانب شهر غزه نشانه گرفته است
یک سرباز اسرائیلی که تفنگ خود را به جانب شهر غزه نشانه گرفته است

این ارقام توسط منابع مستقل تائید نشده است.

اسرائیل و گروه تندرو حماس یکدیگر را به شکستن آتشبس متهم کرده اند. اسرائیل ادعا کرده که قبل از پایان آتشبس، گروه حماس تلاش کرده یک راکت را فیر کند.

حملات اسرائیل بر نوار غزه پس از آن آغاز شد که در هفتم اکتوبر گروه تندرو حماس بر اسرائیل حمله کرد و در اثر آن ۱۲۰۰ تن کشته و ۲۴۰ تن به گروگان گرفته شدند.

در جریان آتش بس یک هفته یی بین اسرائیل و گروه تندرو حماس، تعدادی زیادی از این گروگان ها، در بدل آزادی شماری از زندانیان فلسطینی، رها شدند، اما اسرائیل میگوید هنوز تعدادی از گروگان ها نزد گروه تندرو حماس، باقی مانده اند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG