لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

نشست مخالفان طالبان در اتریش؛ کوفی: هدف ما برگشتاندن قدرت به مردم است


فوزیه کوفی سیاستمدار، فعال حقوق زن و عضو پارلمان پیشین افغانستان یکی از اشتراک کنندگان سومین نشست ویانا
فوزیه کوفی سیاستمدار، فعال حقوق زن و عضو پارلمان پیشین افغانستان یکی از اشتراک کنندگان سومین نشست ویانا

نشست مخالفان طالبان برای سومین بار دیروز یکشنبه (۳ دسمبر) در شهر ویانا پایتخت اتریش برگزار شد.

این نشست از سوی انستیتوت مطالعات امور بین‌المللی اتریش برگزار شده است.

در این نشست شماری از چهره‌های سیاسی، مقام‌های پیشین، نمایندگان جریان‌های مخالف طالبان و شماری از سرپرستان نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان و اعضای جامعه مدنی اشتراک دارند.

فوزیه کوفی سیاستمدار، فعال حقوق زن و عضو پارلمان پیشین افغانستان یکی از اشتراک کنندگان سومین نشست ویانا است.

او دیروز یکشنبه به رادیو آزادی در مورد ضرورت این چنین نشست ها گفت:
"در این نشست ما انتظار داریم که اساس یک طرح خامه‌ای نقشه راه سیاسی ارایه شود، تا در نشست های بعد با اشتراک مجموع بزرگتر، این نقشه راه قوی ساخته شود و به روند کامل و قابل قبول به مردم افغانستان تبدیل گردد. هدف نهایی این است که قدرت به مردم افغانستان بر گشتانده شود."

در این نشست همچنان شماری از مخالفان سیاسی طالبان به‌گونه آنلاین نیز شرکت کرده بودند.

پیش از این، جبهه مقاومت ملی افغانستان یکی از گروه های مخالف طالبان که علیه آنها مقاومت مسلحانه نیز می‌کند، دیروز یکشنبه سوم دسمبر با نشر اعلامیه‌ای گفت که احمد مسعود رهبر این جبهه در کنفرانس در اتریش شرکت کرده است.

میثم نظری مسئول روابط خارجی (جبهه مقاومت ملی افغانستان) دیروز یکشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) خود گفت که آنها در بحث‌های جدی برای تحکیم یک اپوزیسیون متحد و قوی متمرکز خواهند بود و نیز به دنبال ایجاد و پی‌گیری یک مسیر عملی به سوی یک آیندۀ دموکراتیک برای افغانستان اند.

عارف رحمانی یک چهره دیگر مخالف طالبان در شبکه ایکس (توییتر سابق) خود گفته که این نشست سه روزه است.

حکومت طالبان هنوز در مورد نشست این بار اتریش چیزی نگفته، اما در واکنش به نشست های‌ اخیر مخالفان شان در بارۀ آینده سیاسی افغانستان که با اشتراک شماری از اعضای گروه‌های مخالف طالبان و بدون حضور نمایندگان آنها در مسکو و دوشنبه برگزار شده بود، عکس‌العمل نشان داد.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز شنبه این چنین نشست‌ها را در بیرون از افغانستان غیرقانونی خواند و گفت که این گونه جلسات به هدف تضعیف نظام و کشور برگزار می‌شود.

همزمان با افزایش حملات چریکی نیروهای ضد طالبان، ملا محمد یعقوب سرپرست وزارت دفاع طالبان به مخالفان این گروه هشدار داد که «تبلیغات بیجا به زیان شما تمام خواهد شد.»

ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

او اواخر هفته گذشته در مراسم فراغت نیروهای کماندوی طالبان در باره تلاش های مخالفان گفت:
"این تلاشها، این تبلیغات بیهوده و این اظهارات بی‌اثر در نهایت به زیان شما تمام می‌شود. شما همانطوری که پیشتر به ملت امتحان تان را داده اید و شکست خوردید باز هم نیت بد و اراده شوم خود را به ملت نشان خواهید داد. ملت از شما متنفر خواهد شد و به هیچ دستآوردی نخواهید رسید."

همزمان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته که سیاسیون حکومت پیشین آزمایش شده اند و امیدی وجود ندارد که به خیر افغانستان تصمیمی بگیرند.

اما فوزیه کوفی به پاسخ اظهارات مقام های طالبان گفت که برگزاری انتخابات یک اصل مراجعه به مردم و نظر مردم است:
"از آنجائیکه حاکمیت در افغانستان بر اساس فشار و زور است و حدود پنجاه درصد نفوس افغانستان که زنان اند، در حقیقت در یک حبس خانگی (زندان سرباز) به سر می‌برند، من فکر می‌کنم که این ادعا که کی مورد قبول مردم افغانستان و کی قابل قبول نیست، یک ادعای نادرست است."

طالبان در اگست ۲۰۲۱ به قدرت برگشتند. با آنکه جامعه جهانی، مقامات پیشین و مخالفان طالبان بارها بر حکومت همه شمول، رعایت حقوق بشر و زنان تاکید ورزیده اند، حکومت طالبان اما به این خواست ها تمکین نکرده و ادعا می‌کند که حکومت شان همه شمول است و حقوق زنان را نیز در چوکات شریعت تامین می‌کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG