لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

پایان نشست مخالفان سیاسی طالبان در ویانا؛ روی نقشهٔ راه جهت رسیدن به اجماع ملی توافق شد


تصویر ارشیف از نشست قبلی مخالفان طالبان در ویانا که در آن احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت نیز حضور یافته بود
تصویر ارشیف از نشست قبلی مخالفان طالبان در ویانا که در آن احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت نیز حضور یافته بود
نشست سه روزه شماری از چهره‌های مخالف طالبان و فعالان احتماعی در ویانا پایان یافت و
اشتراک کننده‌گان روی نقشه راه برای ایجاد اجماع میان گروه‌ها، احزاب سیاسی، نهاد های مدنی و زنان توافق کردند.
شکریه بارکزی از فعالان سیاسی و اشتراک کننده‌های این نشست روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که این نقشه راه برای جمع‌آوری افراد و دیدگاه برای آینده افغانستان است. او در این مورد افزود:
"البته این نقش راه برای جمع‌آوری افراد، افکار، طرح‌ها و دیدگاه‌ها نسبت به آینده افغانستان است و آن‌چه که ما جدأ به آن باورداریم افغانستان مشترک همه خانه اقوام، مذاهب و ادیان‌اش است که در آن‌جا مردم افغانستان تصمیم گیرنده‌های اصلی قضایای افغانستان هستند."
شکریه بارکزی عضو پیشین مجلس نماینده گان افغانستان
شکریه بارکزی عضو پیشین مجلس نماینده گان افغانستان
حکومت طالبان هرچند پیش از این این‌گونه نشست‌ها را به هدف تضعیف نظام و کشور می‌خوانند، اما احمد مسعود رهبر جبهه موسوم به مقاومت ملی افغانستان، یکی از جبهه‌های مخالف طالبان که علیه آن‌ها مقاومت مسلحانه نیز می‌کند، روز دوشنبه در دومین روز این نشست گفته با توجه به این‌که طالبان راه دیگر برای مردم نگذاشته، جاگزینی جز ادامه مقاومت مسلحانه وجود ندارد.
او گفته از اینرو هیچکسی در بیرون از افغانستان حق ندارد مانع این مقاومت مسلحانه شود و می‌خواهد "مقاومت مسلحانه" علیه طالبان به‌عنوان یک "امر مقدس" تلقی شود.
در این نشست همچنان شماری از مخالفان سیاسی طالبان به‌گونه آنلاین نیز شرکت کرده بودند.
حکومت طالبان اما به مخالفان‌شان هشدار داده که "تبلیغات بی‌جا به زیان آن‌ها تمام خواهد شد".
اما برگزاری این‌گونه نشست‌ها چقدر می‌تواند حکومت طالبان را به تغییر رویکرد شان در افغانستان وادار کند؟
بشیر دودیال از آگاهان سیاسی می‌گوید اگر به جای چهره‌های قبلی چهره‌های جدید ابتکاراتی به هدف سهیم شدن در قدرت نه، بلکه برای ایجاد یک افغانستان متحد و مترقی داشته باشند تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود:
"اگر شعار آن‌ها یک نظام دموکراتیک، یک نظام منتخب، یک افغانستان متحد و مترقی و شعار های مطابق به نیازمندی‌های عصر و زمان امروزی باشد این بهتر است."
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد این نشست پاسخ نداد، اما مقام‌های طالبان پیش از این به نشست‌های‌ اخیر مخالفان‌شان که در بارۀ آینده سیاسی افغانستان برگزارشده واکنش نشان داده‌اند.
شیر محمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز شنبه این چنین نشست‌ها را در بیرون از افغانستان غیر قانونی خواند و گفت که این‌گونه جلسات به هدف "تضعیف نظام و کشور برگزار می‌شود".
همزمان با افزایش حملات چریکی نیروهای ضد طالبان، ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به اشتراک شماری از اعضای گروه‌های مخالف طالبان و بدون حضور نماینده‌گان آن‌ها در نشست‌های که در مسکو و دوشنبه تاجکستان برگزار شده بود، عکس‌العمل نشان داد و به مخالفان حکومت‌شان هشدار داد که "تبلیغات بی‌جا به زیان آن‌ها تمام خواهد شد".
نشست کنونی ویانا سومین نشست چهره‌های ضد طالبان در خارج از افغانستان در کمتر از یک ماه گذشته است، نشست‌های قبلی در تاجیکستان و روسیه نیز بدون حضور نماینده‌گان طالبان برگزار شده‌ بود.
XS
SM
MD
LG