لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

جو بایدن: نیروهای نظامی امریکا در منطقه تهدیدات امنیتی از افغانستان را زیر نظر دارند


 جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا می‌گوید که نیروهای نظامی این کشور در منطقه تهدیدات از افغانستان را زیر نظر دارند.

آقای بایدن روز پنجشنبه در نامۀ به مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده درباره استقرار نیروهای امریکا نوشته که نیروهای امریکایی برای پاسخ‌گویی به این "تهدیدات احتمالی از افغانستان" علیه امریکا و منافع آن، در خارج از این کشور مستقر اند.

در این نامه جو بایدن که به استقرار نیروهای نظامی امریکا و مبارزه با تهدیدات تروریستی در کشورهای افغانستان، شبه جزیره عربستان، اردن، لبنان، ترکیه، آفریقای جنوبی، کوبا و فیلیپین متمرکز است، نام نخستین کشوری‌که به آن اشاره شده افغانستان است.

رئیس جمهور امریکا همچنان در این نامه نوشته که عملیات ضد تروریزم این کشور در سوریه و عراق، گروه داعش در این کشورها را تضعیف کرده‌است.

تصویر آرشیف: یکی از افراد داعش با بیرق آن گروه در سوریه
تصویر آرشیف: یکی از افراد داعش با بیرق آن گروه در سوریه

جو بایدن همچنان تأکید کرده که در صورت نیاز برای دفاع از مردم و منافع امریکا اقدامات بیشتری خواهد کرد، اما در مورد نوعیت این اقدامات احتمالی جزئیات بیشتر ارائه نکرده است.

حکومت طالبان تا کنون به این نامه رئیس جمهور امریکا واکنشی نداشته است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان نیز تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

اما حکومت طالبان همواره تأکید کرده که به هیچ گروه تروریستی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد ایالات متحدۀ امریکا، متحدین‌ امریکا و سایر کشورها استفاده شود.

در همین حال، آگاهان نطامی، امنیتی و سیاسی با اشاره به روابط امریکا و حکومت طالبان و حمله امریکا بر ایمن‌الظواهری رهبر القاعده در کابل تحت حاکمیت طالبان می‌گویند حکومت طالبان باید به گروه‌های تروریستی اجازه اقداماتی را بر ضد کشورهای منطقه و جهان ندهد تا افغانستان و مردم آن از پیامدهای احتمالی چنین مواردی در امان باشند.

اسحاق اتمر آگاه امور سیاسی ادعا می‌کند که حکومت طالبان و امریکا اکنون روابط منظم دارند، اما با آن هم امریکا در صورت خطر منافع خود احتمال دارد دست به اقداماتی بزند:

"امریکا بر وضع در منطقه ناظر است و این را مدیریت و کنترول می‌کند. هر از گاهی اگر امریکایی‌ها بدانند که منافع‌شان در افغانستان مورد تهدید مستقیم قرار می‌گیرد شاید در زمینه آنان کدام اقدامی انجام بدهند."

اسحاق اتمر کارشناس امور سیاسی
اسحاق اتمر کارشناس امور سیاسی

احمد خان اندر کارشناس مسایل امنیتی و نظامی هم می‌گوید که مقامات امریکایی هنگام خروج از افغانستان نیز اظهارات مشابه با گفته‌های کنونی جو بایدن داشتند، اما اندر به این باور است که حکومت طالبان برای مصئون ماندن افغانستان به گفته او از حملات کشورهای منطقه و جهان به شمول امریکا به دلیل تحرکات گروه‌های ترورستی باید بالای گروه‌های تروریستی در افغانستان کنترول داشته باشد:

"فعلاً که رئیس جمهور ایالات متحده امریکا آقای جو بایدن دوباره اعلان داشته که اگر از خاک افغانستان به تمامیت ارضی ما خطراتی به وجود بیاید قطعات ما در حالت آماده‌باش است و ما می‌توانیم حمله نماییم بناءً لازم است که امارت اسلامی افغانستان، قسمی‌که بارها به کشورهای منطقه و جهان اعلان کرده که خاک ما بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد، به همان موقف باید استاده شوند."

این درحالی‌ست که بیش از دو سال از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌گذرد، نیروهای که برای محو تروریزم به افغانستان آمده بودند، اما تا هنوز نگرانی‌ها از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان پا برجا است.

پیش از این شماری از کشورهای آسیای مرکزی بارها از گسترش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

وزارت خارجه امریکا هم جمعه گذشته در گزارش سال ۲۰۲۲ خود گفته که همسایه‌های افغانستان به شدت نگران تهدیدات تروریستی احتمالی از افغانستان هستند.

وزارت خارجه امریکا همچنان گفته که هرچند طالبان تعهد کرده بودند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد، اما به‌گفته این وزارت همچنان به گروه‌های تروریستی پناه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG