لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

برخی آگاهان: یافته های گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد تروریزم هشدار به حکومت طالبان است


وزارت خارجۀ امریکا در گزارش سالانۀ ۲۰۲۲ خود در بارۀ تروریزم که جمعۀ گذشته منتشر کرده، گفته است، با آنکه حکومت طالبان برای جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی برای انجام حملات علیه ایالات متحدۀ امریکا و متحدانش تعهد کرده، اما توانایی‌اش در جلوگیری از عملیات خارجی عناصر القاعده، تحریک طالبان پاکستان و داعش نامشخص بوده است.

بر اساس یافته‌های این گزارش، عناصر القاعده، داعش و سایر گروه‌های تروریستی متمرکز منطقه‌یی همچنان در افغانستان فعال هستند.

میرویس آشفته، آگاه سیاسی یافته‌های این گزارش را هشدار برای حکومت طالبان می‌داند.

او به رادیو آزادی گفت:
"اتهام‌هایی که همسایه‌ها بخصوص تاجیکستان در این زمینه می‌بندد و عدم توجه حاکمیت سرپرست به این که رابطه‌اش را با مردم نزدیک نمی‌سازد تنها به اتکا زور و فشار حاکمیت می‌کند، بی‌عدالتی و بیکاری هم در جامعه زیاد است و این همه عوامل نارضایتی اند که این اتهامات را قوت می‌بخشند که باید به آن توجه شود و مقدار شفافیت در کارهای خود بوجود بیاورند در غیر آن این می‌تواند یک نوع هشدار پنداشته شود."

سخنگویان حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند اما حکومت طالبان پیش از این همواره تاکید کرده که به هیچ گروه تروریستی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان برضد ایالات متحدۀ امریکا، متحدین‌ امریکا و سایر کشورها استفاده شود.

در گزارش وزارت خارجۀ امریکا آمده که شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) به حملات تروریستی در برابر غیرنظامیان افغان به ویژه شیعیان و طالبان ادامه داده است.

در ادامه آمده که همسایه‌های افغانستان به شدت نگران تهدیدات تروریستی احتمالی از افغانستان اند و شاخۀ خراسان گروه داعش در سال ۲۰۲۲ حملات فرامرزی را در پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان انجام داده و تلاش خود را برای حمله به غرب حفظ کرده است.

گزارش افزوده که شبکۀ القاعده و گروه‌های وابسته به آن؛ فاقد توانایی اند، اما قصد داشته اند به گونۀ مستقیم از افغانستان به ایالات متحده حمله کنند.

وزارت خارجۀ امریکا در گزارش خود افزوده که طالبان با شاخه ولایت خراسان داعش که آنها را تهدید اصلی در برابر خود می‌دانستند، مبارزه کرده اند، اما همچنان به سایر گروه‌های تروریستی پناه می‌دهند.

موردی که سخنگویان حکومت طالبان همواره آن را رد کرده اند.

اما اسدالله ندیم، آگاه امور امنیتی هم می‌گوید، گروه‌های تروریستی از چندین دهه در افغانستان حضور دارند، اما طالبان با آنها به گونۀ گزینشی برخورد می‌کنند.

او به رادیو آزادی گفت، با این وجود طالبان پس از به قدرت رسیدن‌ شان از این گروه‌ها برای اهداف نیابتی و تروریستی استفاده نکرده اند و تا زمانی که طالبان نخواسته باشند این شبکه‌های تروریستی نمی‌توانند در هیچ جا عملیات انجام دهند:
"به طور جدی تأکید می‌کند که دست به اعمال خودسرانه در کشورهای خارجی نزنند، این همیشه تاکید مقام‌های استخبارات طالبان به مسئولان این شبکه‌ها است، شبکه‌ها فعال و زنده اند، اما به حیث یک نیروی بالقوه در افغانستان حضور دارند تا که طالبان نخواهند این شبکه‌های تروریستی در هیچ جا عملیات انجام داده نمی‌توانند."

شماری از افراد طالبان
شماری از افراد طالبان

در گزارش وزارت خارجۀ امریکا همچنان آمده که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) از خاک افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان به عنوان پناهگاه امن استفاده می‌کنند. موردی که مقام‌های پاکستانی هم همواره مطرح کرده اند. اما حکومت طالبان همواره گفته که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده شود و موضوع پاکستان را مشکل داخلی این کشور دانسته است.

اسحاق اتمر، آگاه امور امنیتی به این باور است که مهار هراس‌افگنی نیاز به هماهنگی کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ جهان دارد.

او به رادیو آزادی گفت:
"تا زمانی که همۀ این افکار جمع نشود و یک همکاری بین کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ بوجود نیاید من فکر نکنم ما بتوانیم هراس افگنی را در افغانستان نابود بسازیم."

در این گزارش همچنان اشاره شده که طالبان پیش از مرگ ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل در حمله هوایی ایالات متحده امریکا در ۳۰ جولای ۲۰۲۲ از او میزبانی کرده و به او پناه داده بودند.

اما حکومت طالبان از حضور رهبر شبکۀ القاعده در افغانستان در آن زمان اظهار بی‌خبری کرده و گفته بود که در این باره تحقیق می‌کند.

این در حالی است که پنج ماه پیش جو بایدن رئیس جمهور امریکا در پاسخ به سوالی که آیا اشتباهات و ناکامی‌های خود را در خصوص خروج از افغانستان می‌پذیرد، گفت، او گفته بود که القاعده دیگر در افغانستان نخواهد بود و آنها از طالبان کمک می‌گیرند که به گفتۀ او، اکنون حرفش به حقیقت مبدل شده است.

XS
SM
MD
LG