لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

سفیر امریکا با سرپرست وزارت خارجه پاکستان در مورد حل مشکلات مهاجران افغان گفتگو کرد


دونالد بلوم، سفیر امریکا در پاکستان
دونالد بلوم، سفیر امریکا در پاکستان

دونالد بلوم، سفیر امریکا در پاکستان با جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجۀ این کشور دیدار و در مورد مشکلات پناهجویان افغان در پاکستان گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان و سفارت ایالات متحدۀ امریکا در این کشور گفته اند، در این دیدار که روز سه‌شنبه (دوم جنوری) صورت گرفته، در مورد اسکان امن و موثر اتباع افغان در ایالات متحده بحث و گفت‌وگو کرده اند، اما در این باره جزئیات بیشتر ارائه نکرده اند.

این گفت‌وگوها در حالی صورت می‌گیرد که برخی از پناهجویان افغان که پرونده‌‌های مهاجرت امریکا را دارند از پاکستان اخراج شده‌اند و شمار دیگر با تهدید اخراج مواجه هستند.

احمد افغان یک پناهجوی افغان مقیم پاکستان در مورد مشکلات خود به رادیو آزادی گفت:
"متاسفانه که ویزۀ خودم و فامیلم اکسپایر شده و در این اواخر از طرف حکومت ایالات متحده امریکا برای ما یک نامۀ امنیتی روان شده متاسفانه که آن نامه را هم هشتاد درصد پولیس پاکستان قبول نمی‌کنند و می‌گویند که باید ویزه داشته باشید و اگر نداشته باشی گرفتار شده و به افغانستان دیپورت می‌شوی و حالا در پاکستان در یک حالتی بی‌سرنوشتی زندگی می‌کنیم که نمی‌دانیم آیندۀ ما چه خواهد شد."

یکی دیگر از پناهجویان افغان که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود و اخیراً توسط حکومت موقت پاکستان به افغانستان بازگردانده شده، می‌گوید که با وجود داشتن پروندۀ مهاجرت امریکا و نامۀ ارسالی سفارت این کشور از پاکستان اخراج شده است:

"هژده دسامبر پشت خانۀ ما پولیس آمد و گفت که اسنادتان را بدهید. من پاسپورت و ویزه را برایشان تسلیم کردم، گفت که ویزۀ شما اکسپایر است و باید دیپورت شوید، من نامۀ که از طرف سفارت امریکا برای ما آمده بود را نشان دادم، اما مرا به تانه خواستند و در تانه برایم گفت که دو ساعت برایت وقت می‌دهم که تمام کالاهایت را جمع کنی. زمانی که در کمپ آمدیم در کمپ هم اسناد امریکا را کسی قبول نکرد و ما آمدیم فعلاً که در افغانستان هم آمدیم در حالت بسیار بد زندگی می‌کنیم، ما خانه نداریم، کالا نداریم و حتی بخاری نداریم که برای خود بخاری بمانیم."

خبرگزاری رویترز به تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳ در گزارشی به نقل از‌ شان وندایور، رئیس روند انتقال افغان‌ها به ایالات متحده گفته بود که حداقل ۱۳۰ افغان با پرونده‌های مهاجرتی و اسکان مجدد ایالات متحده از پاکستان اخراج شده اند. اما در این گزارش ذکر نشده بود که این افراد در چقدر مدت اخراج شدند.

پس از اول نوامبر ۲۰۲۳، حکومت موقت پاکستان روند اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را آغاز کرد و گفت که در این روند بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر فاقد اسناد افغان از پاکستان اخراج خواهند شد.

پس از این هشدار پاکستان، ایالات متحدۀ امریکا برای افغان‌های دارندۀ پرونده مهاجرتی امریکا در پاکستان نامه‌های حمایتی فرستاد و همچنین از فعال ساختن یک شمارۀ تماس اضطراری واتسآپ هم خبر داد تا در صورت نیاز به آن تماس بگیرند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تازه‌ترین گزارش مشترک خود که به تاریخ ۲۷ دسامبر منتشر شد، اعلام کردند که از ۱۵ سپتمبر تا ۲۳ دسمبر ۲۰۲۳، بیش از ۴۸۳ هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

XS
SM
MD
LG