لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

اظهارات رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد حماس و اسرائیل خبر ساز شد


 جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از دیدار با رهبران اسرائیل و فلسطینیان به واکنش سرمنشی ملل متحد به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل اشاره کرده است.

انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد به تازگی گفت که مخالفت نتانیاهو در مورد طرح تشکیل یک دولت فلسطینی پس از آغاز جنگ در غزه، ناپذیرفتنی است.

بورل امروز گفت که خواهان راه حل مبتنی بر ایجاد دو دولت در شرق میانه هستند، بنابراین او افزود که در این مورد باید صحبت شود.

وی خطاب به اسرائیل گفت که صلح و ثبات تنها با اقدامات نظامی برقرار نمی شود.

حمله غافلگیرانه گروه حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتوبر و پس از آن عملیات متقابل اسرائیل، بحران جدیدی را در خاورمیانه ایجاد کرد و ترس از گسترش این بحران را به کل منطقه افزایش داده است. امریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسند.

حضور سربازان اسرائیلی در بخشی از نوار غزه
حضور سربازان اسرائیلی در بخشی از نوار غزه

در حالی که خشونت های مداوم امکان راه حل دائمی برای این بحران را تضعیف کرده است، مقامات اروپایی اصرار دارند که اکنون زمان صحبت در مورد راه حل دائمی برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان رسیده است.

قرار است که وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ابتدا با همتای اسرائیلی خود یسرائیل کاتز و سپس با ریاض المالکی دیپلومات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کنند؛ اما برای دیدار یسراییل کاتز و مالکی برنامه ریزی ای صورت نگرفته است.

قرار است وزرای خارجه مصر، اردن و عربستان سعودی با وزرای اتحادیه اروپا نیز دیدار کنند.

بورل افزوده است که او طرحی از اقدامات جامع از جمله برگزاری یک کنفرانس بین المللی را به وزرای خارجه اتحادیه اروپا در تلاش برای تقویت صلح پایدار در شرق میانه ارائه کرده است.

بورل روز جمعه مدعی شد که اسرائیل حماس را برای تضعیف تشکیل دولت احتمالی فلسطینی ایجاد کرده و از آن حمایت مالی کرده است.

اظهارات او همچنین خشم اسرائیل را برانگیخت. دیپلومات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که تنها راه حل برقراری صلح پایدار در منطقه ایجاد دو دولت است.

اعضای اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند موضع واحدی در مورد بحران جاری در شرق میانه اتخاذ کنند، زیرا حامیان اسرائیل مانند جرمنی درخواست آتش‌بس اضطراری در غزه را که توسط اسپانیا و ایرلند ارائه شده بود، رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG