لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

ادامه حملات حوثی ها در بحیره سرخ؛ «ایران مسئول حمایت از جنگ و نا آرامی است»


کشتی ها در بحیره سرخ
کشتی ها در بحیره سرخ

قوماندان بلند رتبه قوای بحری امریکا در شرق میانه امیرالبحر براد کوپر می گوید حملات ایران بر کشتی ها در خلیج فارس و تنگه هرمز، اکنون به تمام شرق میانه سرایت کرده است.

او روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ایران در جریان جنگ اخیر در نوار غزه در حملات شورشیان حوثی یمن بر کشتی ها، مستقیم دخیل است.

اما او از پاسخ دادن به این سوال خودداری کرد که آیا ایران در خلیج عدن در حملات حوثی های یمن بر کشتی ها نقش رهنمایی را دارد یا خیر.

ایران و حوثی ها تا حال به این بیانات قوماندان فرقه پنجم قوای بحری امریکا در بحرین واکنش نشان نداده اند.

قوماندان فرقه پنجم قوای بحری امریکا ایران را متهم نمود که در پی توسعه تهدید جنگ های نیابتی و تقسیم اسلحه از بحیره سرخ گرفته تا آن طرف در بحیره عرب در بحر هند دست دارد.

حوثی های یمنی تحت حمایت ایران
حوثی های یمنی تحت حمایت ایران

او هشدار داد که « ایالات متحده، ایران را مسئول حملات اخیر درون یا طیاره های بی سرنشین بر کشتی ها می شمارد.»

گروه حوثی ها یک گروه شورشی تحت حمایت ایران در یمن است که در سال ۲۰۱۴ پایتخت یمن صنعا را در دست گرفت و از سال ۲۰۱۵ به این سو با ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ می باشد.

این ائتلاف از حکومت جلای وطن یمن حمایت می‌کند.

این گروه از دو ماه به این سو به حمایت از گروه افراطی حماس در جنگ با اسرائیل شامل است و در کانال سوئز حداقل ۳۴ بار بر کشتی ها حمله کرده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک سازمان تروریستی می خوانند حوثی های یمن هم در اواخر در فهرست سازمان های تروریستی در امریکا درج شده است.

ایالات متحده به همکاری بریتانیا در چند روز اخیر بر قرارگاه های نظامی حوثی ها حملات هوایی را انجام داده اند. در این حملات به گفته منابع یمنی بیش از ۷۵ نفر کشته شده اند.

با این حملات و افزایش گزمه های بحری امریکا و متحدین آن در منطقه چنین معلوم می‌شود که حملات شورشیان حوثی بر کشتی ها کاهش یافته است، اما با آنهم بسیار کشتی ها مجبور می‌شوند که مسیر خود را تغییر دهند و از طریق آفریقای جنوبی حرکت کنند.

XS
SM
MD
LG