لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

اظهارات بحث بر انگیز عاصم منیر؛ « حیات یک پاکستانی مهم تر از افغانستان است»


 جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان
جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان

جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان، روز چهارشنبه(۲۴ جنوری) در یک نشست حدود سه ساعته با محصلین پوهنتون های دولتی و خصوصی پاکستان گفت که"زندگی و حیات یک پاکستانی مهمتر از همۀ افغانستان است."

عاصم منیر همچنین گفت، زمانیکه به فرزندان پاکستان ارتباط می گیرد، کسانی مورد تعقیب قرار خواهند گرفت که بر آنها حمله میکنند.

لوی درستیز پاکستان گفته که پس از استقلال پاکستان از هند، افغانستان تنها کشوری بود که با پذیرش پاکستان در سازمان ملل متحد مخالفت کرده و به گفتۀ عاصم منیر، مشکل اینست که مردم پاکستان تاریخ را نمی خوانند.

آقای منیر دلیل این مخالفت افغانستان را ارائه نکرده که خط دیورند خوانده می شود که قبایل دو طرف را از هم جدا می کند و افغانستان هنوز هم آن را به حیث سرحد بین دو کشور به رسمیت نشناخته است.

به گفتۀ جنرال منیر، افغانستان از دیر زمانی در ناامنی بلوچستان پاکستان دخیل بوده، جایی که جدایی طلبان بلوچ همراه با سایر گروه های افراطی برای استقلال این منطقه می جنگند. عاصم منیر، در حالی از مداخلۀ افغانستان صحبت کرده که اکثر افغان ها معتقدند که اسلام آباد در شعله ور نگهداشتن بیش از پنج دهه جنگ در افغانستان نقش مهم ایفا کرده است.

زردشت شمس دیپلومات سابق جمهوری مخلوع افغانستان
زردشت شمس دیپلومات سابق جمهوری مخلوع افغانستان

زردشت شمس دیپلومات سابق جمهوری مخلوع افغانستان در مورد اظهارات اخیر جنرال عاصم منیر می گوید:

"مشکل پاکستان اینست که قلباً آزادی و استقلال افغانستان را قبول ندارد، اگر این را بپذیرد، مسایل حل می شود، زیرا داشتن روابط با یک کشور مستقل بدون در نظر داشت اینکه، کی در آنجا حاکم است، کار مشکل نیست. کشورهای زیادی با هم مشکلات کوچک دارند، اما روابط آنها پیش می رود. مشکل پاکستان اینست که فکرمی کند، در

مشکلاتش با همسایه ها، افغانستان باید در سطح بین المللی از او حمایت کند و پالیسی را که پاکستان در منطقه اجرا می کند، افغانستان نیز باید با آن همراه باشد."

اسحق اتمر آگاه امور سیاسی و استاد پوهنتون در جرمنی
اسحق اتمر آگاه امور سیاسی و استاد پوهنتون در جرمنی

اسحق اتمر آگاه امور سیاسی و استاد پوهنتون در جرمنی نیز در این مورد نظرات خود را با رادیو آزادی در میان گذاشت:

"عاصم منیر صرف خواسته به مردم خود چیزی بگوید، هر کشور برای مردم خود اهمیت دارد. دو کشورهمسایه، حقوق مساوی دارند و این تساوی حقوق از زمان ایجاد پاکستان تامین شده، این دو کشور مناسبات مذهبی، زبانی و فرهنگی دارند. به حقارت نگریستن به یک کشور و یک ملت، گپ منطقی و درست نیست. باور من اینست که این دو کشور می توانند با داشتن همسایگی خوب، روابط متقابل و نیک، یک جغرافیایی را به وجود بیاورند که سبب پیشرفت برای هردو کشور باشد."

جنرال عاصم منیر، لوی درستیز پاکستان، این اظهارات در حالی مطرح کرده که تنش ها در که روابط بین طالبان افغان و پاکستان افزایش یافته است. پاکستان حکومت طالبان را به تامین پناهگاههای امن برای تحریک طالبان پاکستان متهم میکند، اما طالبان این اتهامات را رد کرده اند.

براساس گزارش روزنامۀ اکسپرس تریبیون پاکستان، جنرال عاصم منیر لوی درستیز این کشور در اعلامیه هایی که اولویتهای سیاست خارجی پاکستان را با همسایگان شرقی و غربی آن تعریف میکند، با اشاره به روابط با دهلی جدید گفته که چگونه می توان با هند صلح کرد که موجودیت پاکستان را قبول ندارد.

XS
SM
MD
LG