لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

پاکستان بار دیگر در مورد مخفیگاه های « تی تی پی» در قلمرو افغانستان ابراز نگرانی کرد


برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستاان
برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستاان

اردوی پاکستان بار دیگر مدعی شده که پناهگاه‌ها و آزادی عمل تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و گروه‌های مشابه دیگر در "کشور همسایه پاکستان" و دسترسی آن‌ها به سلاح‌های پیشرفته تهدیدی برای امنیت این کشور است.

در اعلامیه مطبوعاتی ناوقت روز پنجشنبه اداره روابط عامه اردوی پاکستان یا «آی اس پی آر» در مورد در ۲۶۱مین نشست امنیتی به رهبری عاصم منیر لوی درستیز اردوی آن کشور، هرچند از افغانستان نام برده نشده و تنها کشور همسایه گفته شده آمده که در این نشست چالش‌های امنیتی پاکستان مورد بررسی قرار گرفته است.

در این اعلامیه آمده که اردوی پاکستان با تمام قوت با تمامی گروه‌های تروریستی، تسهیل‌کنندگان و حامیان آن‌ها که به گفته اردوی پاکستان در تلاش ناامن ساختن پاکستان هستند، مبارزه خواهد کرد.

مقام‌های مختلف پاکستانی پیش از این نیز حکومت طالبان در افغانستان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان متهم کرده‌اند، گروه مسلحی که اخیراً مسئولیت انجام ده‌ها حمله در پاکستان را پذیرفته است.

جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان
جنرال عاصم منیر لوی درستیز اردوی پاکستان

اردوی پاکستان همچنان مدعی شده که اعضای افغان تحریک طالبان پاکستان در حملات مرگبار پاکستان دست دارند.

اما حکومت طالبان بارها چنین ادعاهایی را رد کرده‌است

.همزمان با این، مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، گفته که پس از برگزاری انتخابات سراسری پاکستان در ماه فبروری، برای دیدار با رهبران طالبان به افغانستان سفر می‌کند.

مولانا فضل‌الرحمن در یک کنفرانس مطبوعاتی به روز پنجشنبه در اسلام‌آباد گفت که هدف از سفرش به کابل احیای روابط کابل و اسلام‌آباد است:

"پس از انتخابات اولین کار من سفر به افغانستان خواهد بود که در آن‌جا با رهبران امارت اسلامی دیدار خواهم کرد و هدف ما احیای روابط بین دو کشور پاکستان و افغانستان برای ایجاد اعتماد و تقویت روابط خواهد بود. استحکام پاکستان برای افغانستان و استقلال افغانستان برای پاکستان ضرور است."

مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان
مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان

پیش از این نیز گزارش‌هایی از سفر مولانا فضل‌الرحمن به افغانستان منتشر شده بود، اما مشخص نبود که این سفر چه زمانی انجام می‌شود.

او از سوی حکومت طالبان در افغانستان برای رفتن به کابل دعوت شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پیش از این به رسانه‌ها گفته بود که مولانا فضل‌الرحمن می‌تواند جلو تبلیغات منفی علیه طالبان افغانستان را در پاکستان بگیرد.

به نظر می‌رسد روابط بین حکومت طالبان در افغانستان و پاکستان اخیراً تیره شده‌است.

پاکستان پس از افزایش حمله‌های طالبان پاکستانی در این کشور، حکومت طالبان در افغانستان را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان متهم می‌کند، اما حکومت طالبان ناامنی‌ها در پاکستان را مسئله داخلی آن کشور می‌داند.

چندی پیش زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان نیز در صفحه اکس (تویتر سابق) خود بر آغاز گفتگوهای دوجانبه میان دو کشور تأکید کرده گفته بود که روابط افغانستان و پاکستان تیره شده و حتی احتمال خطر درگیری متقابل وجود دارد.

XS
SM
MD
LG