لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

پنتاگون به انتقامجویی از حمله به سربازان امریکایی در اردن هشدار داد


پنتاگون مقر وزارت دفاع ایالات متحده امریکا
پنتاگون مقر وزارت دفاع ایالات متحده امریکا

واشنگتن در ادامه واکنش خشمگین خود دربرابر حمله اخیر به سربازان امریکایی در اردن متعهد شد که به این حمله که درنتیجۀ آن سه سرباز امریکایی جان باختند پاسخ خواهد گفت.

درحالیکه این حمله طیاره بدون سرنشین به شبه نظامیان مورد حمایت ایران منسوب شده است، امریکا و بریتانیا در اقدامات جداگانه با وضع تحریم های همآهنگ فشار برتهران راافزایش دادند.

لوید آستن وزیر دفاع ایالات متحده امریکا روز دوشنبه وعده های قبلی رئیس جمهور بایدن مبنی بر پاسخگو قرار دادن مرتکبین این حمله را تکرار کرد.

وزارت دفاع امریکا٬ پنتاگون٬ گفت که دهها سربازامریکایی دیگر درنتیجه این حمله زخمی شده اند.

لوید آستن وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
لوید آستن وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

لوید آستن درآغاز سخنرانی خود به یک نشست وزارت دفاع خشم واندوه خود را به خاطر کشته شدن سه سرباز امریکایی ومجروح شدن سربازان دیگر ابراز داشت.

او گفت که حکومت امریکا چنین حملات به نیروهای امریکایی را بی پاسخ نخواهد گذاشت و برای دفاع از امریکا و سربازان خود همه اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

رئیس جمهور جوبایدن یک روز قبل از این اظهارات وزیردفاع ، گفت که مقامات امریکایی دریافتند که یکی از چندین گروه مورد حمایت ایران مسئول این حمله است و متعهد شد که واشنگتن به این حمله در زمانی که انتخاب خواهد کرد پاسخ خواهد داد.

بایدن گفت:

«در حالی که ما هنوز در حال جمع‌آوری حقایق این حمله هستیم، می‌دانیم که این حمله توسط گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند انجام شده است».

رئیس جمهورامریکا دریک اعلامیه جداگانه افزود که واشنگتن به ادامه مبارزه علیه تروریزم متعهد است و بدون شک همه کسانی که مسئول اند درزمان و به روشی که امریکا انتخاب می کند پاسخگو قرار داده خواهند شد.

ایران روز دوشبنه هرگونه ارتباط با این حمله را رد کرد و وزارت امور خارجه در تهران این اتهامات را "بی اساس" خواند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که گروه‌های مقاومت در منطقه از تهران دستور نمی‌گیرند. مقام های ایرانی از گروه های نیابتی حکومت ایران درمنطقه با عنوان " گروه های مقاومت " یاد می کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران

کشورهای غربی ایران را به کمک های تسلیحاتی ، آموزش و تمویل این گروه‌ها متهم می‌کنند.

نمایندگی دائمی ایران در ملل متحد نیز گفته که این کشور هیچ ارتباطی با حمله به پایگاه امریکایی دراردن نداشته است.

اردن این حمله طیاره بدون سرنشین را یک حمله تروریستی به یک مکان نظامی خوانده محکوم کرد.

عمان گفت که برای تقویت دفاع از سرحدات خود با امریکا همکاری می کند.

درعین حال ، امریکا وبریتانیا یک بسته ای از تحریم های هماهنگ علیه یازده مقام نیروهای سپاه پاسداران ایران اعلان کردند.

این افراد به اتهام ارتباط با یک شبکه جنایتکار تحریم شده اند . این شبکه گمان میرود که درچندین مورد قتل واختطاف مخالفان حکومت ایران درخارج دست داشته که بنا به دستور وزارت استخبارات ایران انجام شده است.

XS
SM
MD
LG