لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

نگرانی سازمان ملل از بازداشت زنان در افغانستان؛ « زنان باید از بند رها شوند»


تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان با یک زن معترض درکابل درگیر شده است.
تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان با یک زن معترض درکابل درگیر شده است.

گروه متخصصان سازمان ملل متحد در گزارش شام جمعه (۲ فبروری) خود در مورد وضعیت بشری در افغانستان و زندانی کردن زنان و دختران به اتهام بد حجابی توسط طالبان، ابراز نگرانی کرده است.

متخصصان در این گزارش از طالبان خواسته اند که فوراً به این بازداشت ها پایان دهند.

بر اساس این گزارش، از آغاز ماه جنوری به این سو، ده ها زن و دختر به دلیل آنچه طالبان عدم مراعات حجاب عنوان می کنند، به طور غیرقانونی بازداشت شده و با آنها بدرفتاری صورت گرفته است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان هم عضو این گروه کارشناسان سازمان ملل متحد، است.

گروه متخصصان همچنان از طالبان خواسته تا از هر گونه محدودیت ها بر اساس قانون سختگیرانه که حجاب بر آزادی زنان وضع کرده اند، دست بردارند و فوراً زنان و دخترانی را که ممکن هنوز در بند باشند، آزاد کنند.

تصویر آرشیف: کابل
تصویر آرشیف: کابل

در این گزارش از حاکمان طالبان در افغانستان خواسته شده است که به تعهدات خود در زمینه اصول بین المللی حقوق بشر مشمول از بین بردن هر گونه تبعیض علیه زنان عمل کنند و برای حاکمیت قانون، تلاش کنند.

در این گزارش آمده است که بازداشت زنان و دختران به اتهام بدحجابی نخست از غرب کابل که بیشتر ساکنان آن هزاره ها اند،آغاز شد. اما بعداً در سایر مناطق کابل و ولایاتی مانند بامیان، بغلان، بلخ، دایکندی و قندوز نیز گسترش یافت.

بر اساس این گزارش، اکثر این زنان در محلات عمومی مانند مغازه ها، مکاتب و کنار جاده ها به اتهام پوشیدن لباس های رنگه و تنگ، دستگیر شدند.

در این گزارش همچنین آمده که زنان بازداشت شده در موتر های پولیس به حوزه های امنیتی منتقل می شدند، در آنجا در اتاق های بسیار کوچک نگهداری شده و صرف یک وقت غذا در روز به آنها داده می شد.

شماری از زنان معترض در ولایت تخار افغانستان
شماری از زنان معترض در ولایت تخار افغانستان

متخصصان سازمان ملل متحد در این گزارش خود می گویند که طالبان حتی به زنان بازداشت شده حق داشتن وکیل را نمی داده اند.

گزارش می افزاید که این زنان و دختران تنها زمانی از زندان آزاد می شدند که اعضای مرد خانواده ها یا بزرگان قوم به طالبان ضمانت کتبی می دادند که این زنان و دختران دیگر چنین لباسی نمی پوشند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، وضعیت زنان و دختران در افغانستان پس از قدرت گرفتن مجدد طالبان رو به وخامت بوده است، زیرا بر آنها در زمینه های آموزشی، کار، بیان، حریم خصوصی، مسافرت، وکالت و مشارکت در زندگی اجتماعی به شدت محدودیت وضع شده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد در پایان گزارش خواستار پاسخگویی مسئولین حکومت طالبان نسبت به این اقدامات شده اند.

پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گزارش ها مبنی بر بازداشت شماری از دختران و زنان را تایید کرده بود، اما گفت که این دختران و زنان تنها برای چند ساعت بازداشت و سپس در بدل ضمانت خانواده های شان رها شده اند.

XS
SM
MD
LG