لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

گوترش: حمله اسرائیل به شهر رفح پیامدهای ناگوار خواهد داشت


آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

با وارد شدن جنگ میان اسرائیل و گروه حماس به پنجمین ماه، نگرانی‌ها از افزایش بحران در منطقه بیشتر شده است.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد دیروز چهارشنبه در سخنرانی در اجلاس عمومی این سازمان گفت که از گزارش‌ها در مورد قصد اردوی اسرائیل که می خواهد به رفح در غزه تمرکز کند، تکان خورده است.

گوترش که برنامه‌ها و اولویت‌هایش در سال ۲۰۲۴ را در این نشست تشریح می کرد، گفت که خواهان آتش بس فوری و رهایی تمامی گروگانان از نزد گروه حماس است:
"از گزارش‌ها در مورد قصد‌های اردوی اسرائیل که می خواهد در مرحله بعدی به رفح تمرکز کند، تکان خورده ام. جایی که صد‌ها هزار فلسطینی با وضعیت رقت بار برای مصونیت‌شان پناه برده اند. چنین اقدام ها، بحران بشری را که همین اکنون به صورت بالقوه با پیامد‌های ناگفته منطقه یی جریان دارد، افزایش می دهد."

شماری از بیجا شده های فلسطینی در شهر رفح
شماری از بیجا شده های فلسطینی در شهر رفح

گروه حماس که از سوی امریکا و اتحادیه اروپا، سازمان تروریستی دانسته می شود، در حمله هفتم اکتبر بر اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ تن را کشت و ۲۴۰ تن دیگر را گروگان گرفت.

وزارت صحت غزه تحت کنترل حماس می گوید که از آغاز حملات اسرائیل، حدود ۲۸ هزار تن در این شهر کشته شده اند. اما منابع مستقل این آمار را تایید نکرده اند.

با ادامه جنگ و حملات شدید، تلاش‌ها باز هم برای حل بحران و رسیدن به توافق آتش بس ادامه دارد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا، در دور تازۀ از مذاکرات، چهارشنبه به اسرائیل رسید و با مقام‌های آن کشور دیدار کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در اسرائیل
آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در اسرائیل

همزمان با این گروه حماس طرح تازه را برای برقراری آتش بس و سرنوشت گروگانان ارائه کرده است.

برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گزارش داده اند که گروه حماس خواهان رهایی ۱۵۰۰ زندانی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که با ورود جنگ به ماه پنجم، حماس به مقاومت در مناطق تحت کنترلش ادامه داده. اینسو رهبران اسرائیل تعهد کرده اند که تا پیروزی کامل و رهایی تمامی گروگانان، به جنگ در برابر حماس ادامه می دهند.

گمان می رود که ۱۳۰ تن از گروگان‌ها تا هنوز در گرو حماس باشند اما برخی گزارش‌های تایید ناشده وجود دارد که شاید تا ۳۰ تن آنها در جریان چهار ماه گذشته کشته شده باشند.

XS
SM
MD
LG