لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

رهبر گروه حماس با رئیس ادارهٔ استخبارات مرکزی امریکا دیدار میکند


اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس
اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس

در حالی که حملات تهاجمی اسرائیل بر نوار غزه ادامه دارد، قرار است امروز اسماعیل هنیه رهبر گروه حماس، در شهر قاهره پایتخت مصر در مورد آتش بس احتمالی در منطقه محاصره شده گفتگو کند.

گروه حماس از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته می شود.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، با ویلیام برنز رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحدۀ امریکا(CIA) در قاهره ملاقات خواهد کرد، تا در مورد آتش بس پیشنهادی که در آخر هفته گذشته، در نشست پاریس به توافق رسید، گفتگو کند.

با آنکه تلاشهای قطر و مصر برای تامین آتش بس کوتاه مدت در نوار غزه شدت یافته، ولی تا هنوز هیچ نشانه ای از ختم جنگ و یا کاهش حملات هوایی در نوار غزه دیده نمی شود.

نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر ویران شدهٔ غزه
نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر ویران شدهٔ غزه

در حال حاضر جنگ در خان یونس، شهری مهم در جنوب نوار غزه متمرکز است. اسرائیل می گوید که رهبران ارشد حماس در این منطقه پنهان شده اند.

در بیست و چهارساعت گذشته از کشته شدن افراد وابسته به گروه تندرو حماس و افراد ملکی در نوار غزه گزارش داده شده است.

براساس خبرگزاری اسوشیتدپرس، اردوی اسرائیل روز گذشته گفت که ۱۵ تن از اعضای گروه حماس را در نوار غزه کشته است.

اسوشیتدپرس به نقل از وزارت صحت عامه غزه که در کنترل حماس قرار دارد نیز گزارش داده که در بیست و چهارساعت گذشته ۱۵۰ فرد ملکی فلسطینی کشته و ۳۱۳ تن دیگر زخمی شدند و تعداد تلفات فلسطینی ها به ۲۶ هزار و ۹۰۰ تن رسیده است.

این ارقام تا هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

در این حال بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل، خواستار پایان دادن به ماموریت ادارۀ سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی( UNRWA) شده است.

براساس خبرگزاری دی پی ای جرمنی، نتانیاهو این خواست را دیروز(۳۱ جنوری ) در ملاقات با هیئتی از نماینده های سازمان ملل متحد، در شهر بیت المقدس مطرح کرده است. چند کارمند این ادارۀ سازمان ملل متحد متهم شده اند که در حمله هفتم اکتوبر بر اسرائیل، با گروه تندرو حماس ارتباط داشته اند.

کارمندان بخش های مختلف سازمان ملل در غزه سرگرم کمک رسانی به مردم اند
کارمندان بخش های مختلف سازمان ملل در غزه سرگرم کمک رسانی به مردم اند

بعد از این اتهام تعدادی از کشورها به شمول ایالات متحدۀ امریکا، کانادا و شماری از کشور های اروپایی، تمویل و حمایت مالی از اداره سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی( UNRWA) را به حالت تعلیق درآورند.

اما تدروس ادهانوم گبریسیوس رئیس سازمان صحی جهان روز گذشته هشدار داد که توقف کمک های مالی به این اداره، پیامدهای فاجعه بار در قبال خواهد داشت.

به گفتۀ ادهانوم گبریسیوس، هیچ نهاد دیگر این ظرفیت را ندارد که برای بیش از دو میلیون تن در نوار غزه، کمک های عاجل را فراهم کند.

اسرائیل پس از آن نوار غزه را هدف حملات گسترده قرار داد که گروه حماس در هفتم اکتبر بر آن کشور حمله کرد و حدود ۱۲۰۰ تن کشت و ۲۴۰ تن دیگر را به گروگان گرفت.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG