لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

ادامه جنگ در غزه؛ مصر تهدید کرد در صورت اعزام عساکر به رفح، معاهده صلح با اسرائیل را لغو میکند


شهر غزه زیر بمباران نیروهای اسرائیلی
شهر غزه زیر بمباران نیروهای اسرائیلی

مصر تهدید کرده که در صورت اعزام نیروهای اسرائیلی به شهر سرحدی و پرنفوس رفح در جنوب نوار غزه، معاهده صلح خود را با اسرائیل لغو خواهد کرد.

این معاهده صلح تقریباً چهل سال پیش میان انور سادات رئیس‌جمهور وقت مصر و مناخیم بیگن، صدراعظم اسرائیل با میانجیگری جیمی کارتر رئیس‌جمهور فقید امریکا امضا شد.

مصافحه ای رهبران اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ در میریلند امریکا در زمان خود یکی از واقعات شگفت انگیز آن وقت بود.

معاهده صلح اسرائیل و مصر در این همه سال ها به عنوان عامل مهمی برای ثبات در یک منطقه نا آرام عمل کرده است.

این معاهده همچنین در دهه‌های گذشته، با وجود وقوع دو موج اعتراضات (انتفاضه) فلسطینیان و سلسله جنگ‌ها میان اسرائیل و حماس حفظ شده است. حماس از سوی امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

اما اکنون که بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، وعده نموده که نیروهای اسرائیلی را به رفح، شهری در جنوب نوار غزه و در نزدیکی سرحد با مصر اعزام می کند، قاهره تهدید کرده که این توافقنامه را لغو خواهد کرد.

لغو احتمالی چنین معاهده‌ای نه تنها پیامدهایی برای دو کشور اسرائیل و مصر دارد، بلکه به نظم و ثبات منطقه صدمه خواهد رسانید.

دو مقام مصری و یک دیپلمات غربی روز یکشنبه به آسوشیتدپرس گفتند که در صورت حمله نظامیان اسرائیلی به رفح، مصر ممکن است معاهده صلح را تعلیق کند.

نتانیاهو می‌گوید رفح آخرین پایگاه باقیمانده گروه افراطی حماس پس از بیش از چهار ماه جنگ است و اعزام نیروهای زمینی برای شکست این گروه ضروری است.

اما قاهره با هر اقدامی که فلسطینی‌های ناامید و آواره نوار غزه را با عبور از مرز به فرار به خاک مصر مجبور کند، مخالف است.

مصر و اسرائیل چهار جنگ بزرگ با هم داشتند که آخرین آنها در سال ۱۹۷۳ رخ داد. بنابر این وقتی سادات از دیگر رهبران جهان عرب جدا شد و تصمیم گرفت متعهد به یک توافق با اسرائیلی‌ها شود، جهانیان را حیران ساخت.

XS
SM
MD
LG