لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

استقبال از بازگشایی برخی نهاد های تحصیلی دختران؛ « باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد»


نرس قابله ها در حال کمک به یکی از زنان بیمار
نرس قابله ها در حال کمک به یکی از زنان بیمار

پس از نگرانی های شدید در مورد کمبود داکتران، نرس ها و قابله های زن در افغانستان، حکومت طالبان، در ۱۱ ولایت به دختران اجازه داد تا از آموزش نیمه عالی طبی بهرمند شوند.

شماری از فعالان حقوق زنان با استقبال از این اقدام وزارت صحت عامه حکومت طالبان، می گویند، اما کمبود داکتران زن با نرس ها و قابله ها قابل جبران نیست.

دیوه امرخیل یک فعال حقوق زنان، شام سه شنبه (۲۰ فبروری) به رادیو آزادی گفت که طالبان باید به دختران اجازه دهند تا در پوهنتون های طب تحصیل کنند و پرسنل طبی مسلکی افزایش یابد:

"درست است که یک قابله می تواند در بخش نسایی و ولادی مشکلات خانم ها را حل کند، اما خانم ها تنها در بخش نسایی و ولادی مشکل ندارند. زمانیکه متخصص و داکتر مسلکی نداشته باشیم، بازهم به کشورهای دیگر مراجعه کرده و به همسایه محتاج خواهیم بود. پس لازم است تا در همۀ بخش ها اجازه داده شود تا داکترهای متخصص و مسلکی زن داشته باشیم."

داکتر موظف و تعدادی از زنان بیمار در یکی از شفاخانه های ولادی کابل
داکتر موظف و تعدادی از زنان بیمار در یکی از شفاخانه های ولادی کابل

طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان در اگست ۲۰۲۱ مانع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم شدند و در دسامبر ۲۰۲۲ درهای پوهنتون ها را نیز بروی زنان و دختران افغان بستند.

بر اساس خبرگزاری باختر تحت کنترل طالبان جذب دختران فارغ از صنف دوازدهم در انستیتوت های طب دولتی در ۱۱ ولایت؛ کاپیسا، پروان، پنجشیر، میدان وردک، غزنی، پکتیا، لوگر، خوست، بدخشان، بامیان و پکتیکا آغاز شده و آنها می توانند برای شمولیت در موسسات نیمه عالی طبی کاپیسا، پکتیا و خوست و بخش قابلگی بدخشان ثبت نام کنند.

براساس خبرگزاری باختر، هیئت های وزارت صحت عامه طالبان نیز به این ولایات اعزام شده اند.

حکومت طالبان این اقدام را در حالی انجام داده که دیدبان حقوق بشر اخیراً گفته بود که آینده خدمات صحی برای زنان در افغانستان به ویژه مادران بسیار تاریک به نظر می رسد.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد نیز پس از نشست اخیر دوحه در مورد افغانستان گفت که محدودیت های"ظالمانه" بر آموزش و کار زنان باید لغو شود.

تا هنوز مشخص نیست که این تصمیم طالبان تا چه اندازه با نشست دوحه و درخواست آقای گوترش ارتباط دارد، اما آنچه معلوم است، دسترسی اندک افغان ها به ویژه زنان به خدمات صحی است.

این مشکل را شماری زیادی از افغان ها در پیام های شان با رادیو آزادی در میان گذاشته اند.

عده ای از دور بودن و عدم موجودیت کلینیک های صحی می گویند:

"در بعضی مناطق اصلاً کلینیک و خدمات صحی درست وجود ندارد، مهمتر از همه بیشترین آسیب ناشی از فقر مردم است که خانواده ها توانایی پرداخت مصارف تداوی را ندارند."

زنان و کودکان در یکی از کلینیک های صحی ولایت میدان وردک
زنان و کودکان در یکی از کلینیک های صحی ولایت میدان وردک

یک باشندۀ ولایت هرات در مورد چنین گفت:

"در هرات مراکز صحی خصوصی زیاد وجود دارد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و فقر اکثر مردم هرات توانایی پرداخت فیس آن را ندارند و به کلینیک های دولتی مراجعه می کنند. ولی متاسفانه به دلیل عدم ارائۀ خدمات مناسب و به اسرع وقت اکثر زنان، هنگام زایمان جان های شان را از دست می دهند."

قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه حکومت طالبان حدود سه ماه پیش گفته بود که آنها با کمبود داکتران زن مواجه هستند و به گفته او، برای پرکردن این خلاء تلاش می کنند.

جلوگیری از آموزش دختران افغان و اجازه ندادن زنان به کار و اشتراک فعال در امور اجتماعی و سیاسی ظاهراً دلایلی اند که جامعه جهانی حکومت طالبان را تا هنوز به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG