لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

سازمان ملل: میلیون ها افغان به دلیل مشکلات امنیتی به کشور های همسایه مهاجر شده اند


شماری از افغانهای مهاجر در اسلام آباد
شماری از افغانهای مهاجر در اسلام آباد

میلیون ها شهروند افغانستان در نتیجه ادامه بحران در کشور شان، مجبور شده اند راه رفتن به کشور های همسایه را بر گزینند.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد به روز جمعه(۲۳ فبروری) در گزارشی از آمار تازه خبر داد و گفت که تا ۳۱ دسمبر پارسال، ۷.۷ میلیون پناهجوی افغان در پاکستان، ایران، تاجیکستان و اوزبیکستان پناه برده اند.

به گفتۀ یونیسف، آمار رسمی در مورد درخواست پناهنده گی افغان ها در ترکمنستان که همسایه دیگر افغانستان است، وجود ندارد.

در ادامۀ گزارش آمده که بیشترین پناهجویان افغان به دلیل امنیت و مصونیت شان، مجبور به ترک افغانستان شده اند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد افزوده که بیشترین پناهجویان افغان در پاکستان و ایران پناه برده اند، دو کشوری که روند اخراج اجباری پناهجویان بدون سند قانونی را سرعت بخشیده اند.

مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج شده و به طرف افغانستان در حرکت هستند
مهاجرین افغان که از پاکستان اخراج شده و به طرف افغانستان در حرکت هستند

پاکستان از ماه نومبر سال گذشته، روند اخراج اجباری پناهجویان بدون سند را آغاز کرد و بر اساس آمار یونیسف، بیش از ۵۰۰ هزار تن در این مدت به افغانستان بازگشت داده شده اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان UNHCR هم گزارش داده که میان ماه های جنوری تا نومبر سال گذشته، حدود ۶۳۱ هزار تن از افغان ها از ایران اخراج شده اند و یا به خواست خود شان به افغانستان باز گشته اند.

اینسو وزارت مهاجرین و عودت کننده گان حکومت طالبان آمار داده که پس از حاکمیت دوباره طالبان بیش از ۲.۸ میلیون تن از پناهجویان افغان از کشورهای مختلف به گونۀ اجباری اخراج شده اند و یا به خواست خود شان به افغانستان برگشته اند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، افغانستان پس از سوریه، با داشتن ۶.۱ میلیون پناهجو در بیرون از اینکشور، در جایگاه دوم در جهان قرار دارد.

اما این آمار به اکتوبر سال گذشته بر می گردد، هنگامی که روند اخراج اجباری پناهجویان بدون سند از پاکستان آغاز نشده بود.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد می گوید که در سال ۲۰۲۳ خواهان کمک ۶۶ میلیون دالری برای رسیده گی به کودکان افغان، خانواده های شان و کشور های میزبان شده بود اما از کاهش۱۴ در صدی این کمک از سوی تمویل کننده ها خبر داده است.

XS
SM
MD
LG