لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

پرچاوی های برق مشکلات فراوانی به باشنده گان کابل ایجاد کرده است


برق کابل عمدتا از مسیر شمال افغانستان تامین میشود.
برق کابل عمدتا از مسیر شمال افغانستان تامین میشود.

شماری از باشندگان کابل می‌گویند که در این زمستان سرد که نیازمندی‌شان به انرژی برق بیشتر است، پرچوی‌های برق افزایش یافته است و بیشتر وقت‌ها شب‌ها را در تاریکی و دست و پنجه نرم کردن با سردی هوا سپری می‌کنند.‌

یکی از باشندگان منطقه کارتۀ چهار کابل که نخواست نامش در گزارش منتشر شود به رادیو آزادی گفت:

"در هفته‌های اخیر برق‌ها کاملاً نامنظم است. از طرف شب پرچوی دارد و روز هم اصلاً نیست‌‌ و بی‌برقی‌ها در کابل بسیار زیاد است."

در همین حال رحیمه، باشندۀ ناحیۀ هشتم شهر کابل نیز می‌گوید، هوا سرد است و‌ آنها تنها ساعات محدودی برق دارند و این وضعیت زندگی را برایشان دشوار کرده است.

"دو شب است که برق ما هیچ نیست، اگر هم‌ بیاید وقتی می‌آید که ما خواب هستیم و صبح وقت می‌رود. اقتصاد ما خوب نیست بدون برق شب‌ها را در تاریکی سپری می‌کنیم، بی‌برقی ما را به مشکلات گرفتار کرده است."

باشنده گان کابل میگویند که در بسیاری مواقع در نبود برق شب های تاریک و سرد را سپری می کنند
باشنده گان کابل میگویند که در بسیاری مواقع در نبود برق شب های تاریک و سرد را سپری می کنند

سیما، باشندۀ دارالامان شهر کابل می‌گوید:

"از وقتی که برفباری شد و هوا سردتر شده، برق‌های ما بسیار خراب شده است. روز هیچ نمی‌باشد و اگر باشد یک ساعت و یا نیم ساعت است. برق که نباشد آب هم ندارم. منتظریم که چی وقت برق بیاید که آب بگیریم."

باشندگان کابل درحالی از افزایش پرچوی‌های برق شکایت دارند که بارندگی‌ و برفباری‌های اخیر هوای کابل را سردتر کرده است.

حکمت‌الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا به پرسش‌های رادیو آزادی در بارۀ حل این مشکلات شهریان کابل پاسخ نداد.

اما این شرکت به تاریخ اول حوت اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات تخنیکي میزان برق وارداتی ازبیکستان ۵۰ درصد کاهش یافته است و به همین دلیل در کنار کابل برخی از ولایات دیگر نیز دچار پرچوی برق شده اند.

سرمفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارشی در ماه حمل سال روان گفت که افغانستان ۸۰ درصد برق خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند که خریداری برق سالانه ۲۲۰ میلیون دالر هزینه دارد.

به همین دلیل هم هر از گاهی به دلیل مشکلات تخنیکی و یا هم افزایش نیازمندی به برق در کشورهای صادر کنندۀ برق، پرچوی‌های برق در افغانستان به ویژه ولایت‌هایی که متکی به برق وارداتی هستند، افزایش می‌یابد.

XS
SM
MD
LG