لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

جو بایدن: اگر توافق صورت بگیرد عملیات اسرائیل در غزه در ماه رمضان متوقف خواهد شد


 جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا می گوید در صورتی که توافقی برای رهایی تعدادی گروگان‌ها از چنگ گروه تندرو حماس حاصل شود، اسرائیل مایل است که جنگ در غزه را در ماه رمضان متوقف کند.

مذاکره کنندگان از امریکا، مصر و قطر تلاش دارند که یک توافقی به میان آید تا حماس تعدادی از ده ها گروگانی را که در اختیار دارد، در بدل زندانیان فلسطینی، رها کند و برای شش هفته جنگ متوقف گردد.

درجریان آتش بس مذاکرات برای رهایی گروگانانان باقیمانده اسرائیلی دربدل رهایی زندانیان فلسطینی ادامه خواهد یافت.

گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس می افزاید که مقامات اسرائیل گفتند این اظهارات رئیس جمهور امریکا که دریک برنامه تلویزیونی اواخر دوشنبه بیان شد آنها را غافلگیر کرد ودرهمآهنگی با رهبری این کشور نبوده است.

ازسوی دیگر یک سخنگوی حماس با کم اهمیت جلوه دادن پیشرفت درمذاکرات گفت که این گروه خواسته های خود را نرمتر نخواهد ساخت.

حماس توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا یک سازمان هراس افگن شناخته می شود.

نیروهای اسرائیلی در بخش شهر غزه
نیروهای اسرائیلی در بخش شهر غزه

مذاکرات روز سه شنبه هم درقطر ادامه داشت. یک مقام ارشد مصر گفت پیش نویس توافق شامل رهایی تا ۴۰ گروگان زن وافراد مسن دربدل حدود ۳۰۰ زندانی فلسطینی اکثریت زنان ، افراد زیرسن وکهنسالان است.

این مقام مصری که نخواست نامش ذکر شود گفت درجریان این وقفه پیشنهادی درجنگ کمک های بشری به نوار غزه که با شدت مورد نیاز است خصوصا به بخش های شمال این منطقه که سخت آسیب دیده روزانه داخل خواهد شد. آغاز ماه رمضان که بتاریخ دهم یا یازدهم مارچ خواهد بود ضرب الاجل غیررسمی دست یافتن به این توافق پنداشته میشود.

رئیس جمهور بایدن در برنامه روز دوشنبه شبکه تلویزیونی NBC گفت :

"رمضان نزدیک است و اسرائیلی‌ها توافق کرده‌اند که در ماه رمضان نیز فعالیت‌هایی انجام ندهند تا به ما فرصت بدهند که همه گروگان‌ها را بیرون بیاوریم."

بایدن در اظهارات جداگانه خود روز دوشنبه گفت که امیدوار است توافق آتش بس تا هفته آینده نافذ شود.

شهر غزه در نتیجه بمباران سنگین و حملات پی هم تقریبا به ویرانه مبدل شده است
شهر غزه در نتیجه بمباران سنگین و حملات پی هم تقریبا به ویرانه مبدل شده است

جنگ درنوارغزه بعد ازآن آغاز شد که حماس ودیگر گروه های فلسطینی دریک حمله بی سابقه بتاریخ هفتم اکتوبر به جنوب اسرائیل یورش بردند که طبق آمار اسرائیلی ها، در حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

اسرائیل درمقابل ، به عملیات هوایی وزمینی برنوار غزه روآورد که درنتیجه آن تاکنون هزاران تن کشته وزخمی شده اند وبخش های وسیعی این منطقه ویران شده است.

مقامات اسرائیلی که نخواستند بدلیل حساسیت مذاکرات نامشان ذکر شود گفتند که اسرائیل خواهان یک توافق فوری است ولی حماس برای خواسته های اضافی پیوسته فشار وارد می کند. آنها گفتند که اسرائیل اصرار دارد که تحت هرتوافقی آتش بس سربازان زن نیز باید در دسته اول گروگانان رها شوند.

در همین حال احمد عبدالهادی یکتن ازمقامات حماس اشاره کرد که خوش بینی درمورد توافق قبل از وقت خواهد بود.

او به کانال تلویزیونی المیدان گفت مقاومت کدام علاقمندی به انعطاف پذیری درخواسته های خود ندارد وچیزیکه پیشنهاد شده خواسته های آنها را برآورده نمی سازد.

XS
SM
MD
LG