لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

ادعای جبهه آزادی افغانستان: در جریان دو سال نزدیک به ۶۰۰ تن از طالبان کشته شده اند


لوگوی جبهه آزادی افغانستان
لوگوی جبهه آزادی افغانستان

جبههٔ آزادی افغانستان مدعی است که طی دو سال گذشته بیش از ۲۳۰ حمله را بالای طالبان انجام داده‌اند که در آن ۶۰۰ طالب کشته و ۷۰۰ تن دیگر شان زخم برداشته اند.

این جبههٔ مخالف طالبان روز پنج‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای به مناسبت دو ساله‌گی فعالیت‌اش گفته که در این حملات ۱۳ تن از افراد مسلح آن‌ها نیز کشته شده‌اند.

رادیو آزادی صحت این ادعاها را به گونهٔ مستقل تأیید کرده نمی‌تواند و حکومت طالبان نیز تا اکنون در واکنش به این ادعاها چیزی نگفته است.

بر اساس اعلامیه‌ای این جبهه تنها ۸ تن از اعضای آن در جنگ رو در رو در سالنگ با طالبان کشته شده‌اند که آن زمان وزارت دفاع طالبان نیز از کشته شدن ۸ عضو این جبهه به شمول اکمل امیر یکی از فرماندهان آن در سالنگ خبر داده بود.

اکمل امیر یکی از اعضای جبهه آزادی افغانستان که در جنگ رویاروی با طالبان کشته شد
اکمل امیر یکی از اعضای جبهه آزادی افغانستان که در جنگ رویاروی با طالبان کشته شد

جبههٔ یاد شده در اعلامیه‌اش همچنان ادعا کرده که "طی دو سال گذشته با رعایت قوانین جنگ و معیارهای بشری، از نوع پیشرفته جنگ چریکی استفاده کرده و به‌خاطر این‌که به غیر نظامیان آسیب نرسد، چندین حملات پلان شده برضد طالبان که باعث تلفات نظامی می‌شد را لغو کرده‌اند."

عبدالستار حسینی، یکی از اعضای جبههٔ آزادی افغانستان در مورد اهداف این جبهه به رادیو آزادی گفت:

"جبههٔ آزادی تعهد کرده که برای وطن جان بدهد، مبارزه و مقاومت کند و جبهه آزادی وابسته به هیچ طرفی نیست و به‌گونهٔ مستقل برای اهداف و منافع مردم و عزت خواهران افغانستان مبارزه می‌کنند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد ادعاهای این جبهه به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما نزدیک به سه ماه پیش ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان به جبهه‌های مخالف هشدار داد که تبلیغات بی‌جا به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان
ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان

همچنان مولوی عبدالکبیر، معاون ریاست‌الوزرای حکومت طالبان نزدیک به یک ماه پیش گفته بود که به هیچ‌کسی اجازهٔ مخالفت با نظام‌شان را نمی‌دهند.

اما آگاهان امنیتی و نظامی در مورد این ادعاها چی می‌گویند؟

اختر راسخ آگاه امنیتی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در این دو سال این جبهه حداقل صدای خود را در سطح بین‌المللی بلند کرده‌است، اما تبلیغاتی‌که آن‌ها در جنگ‌های مسلحانه انجام می‌دهند، به آن اندازه سهم فعال ندارند و در از بین بردن طالبان مؤفق نشده‌اند."

احمد خان اندر از دیگر آگاهان نظامی می‌گوید، جنگ و نزاع راه حل مشکلات افغانستان شده نمی‌تواند:

"به منظور بهبود وضعیت سیاسی کنونی در افغانستان، نیاز به توافق بین‌المللی است و نیاز به صلح و سازش بزرگ بین افغان‌ها در داخل است، جبهه آزادی هر چقدر هم که تلاش کند، به این معنی است که جنگ بی‌گانهٔ به افغانستان آورده می‌شود و افغان‌کشی ادامه پیدا خواهد کرد."

جبههٔ آزادی افغانستان در ماه عقرب سال ۱۴۰۰ خورشیدی از سوی جنرال یاسین ضیا لوی درستیز نیروهای امنیتی پیشین تأسیس شده که بر اساس گزارش‌ها، بیشتر اعضای آن نیروهای پیشین امنیتی و دفاعی افغانستان اند.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد چهار ماه پیش در یک گزارش خود به شورای امنیت این سازمان گفته بود که طی سه ماه گذشته تعداد زیادی از جبهه‌های مخالف بر ضد طالبان فعال هستند که جبهه آزادی در صدر آن‌ها قرار دارد.

XS
SM
MD
LG