لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

احزاب سیاسی و زنان افغان خواسته های خود را از نشست دوحه مطرح کرده اند


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

یک روز قبل ازنشست دوحه در باره افغانستان، این بحث ها داغ شده که خواست ها از این نشست چه خواهد بود ؟

گروه های مدافع و حامی حقوق بشر از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی می خواهند که در موضوع زنان و حقوق بشر فشار بر طالبان را افزایش دهند و گروه های مخالف حکومت طالبان هم از جامعه جهانی می خواهند که طالبان را به رسمیت نشناسد.

هیدر بار رئیس بخش زنان دیده بان حقوق بشر، از سازماندهندگان نشست دوحه انتقاد می کند که به زنان در این نشست نقش اندک داده اند.

خانم بار ناوقت روز جمعه (۱۶ فبروری) به رادیو آزادی گفت که با وجود نقض حقوق زنان در افغانستان، بیم آن می رود که جامعه جهانی روابط خود را با طالبان، عادی سازد:

«نگرانی های زیادی وجود دارد که این نشست به تغییر زیان آور برای حقوق زنان مبدل شود، در صورتیکه، جامعه جهانی به سمت عادی سازی روابط با طالبان حرکت کند و حمله طالبان بر حقوق زنان و دختران را نادیده بگیرد.»

هیدر بار رئیس بخش زنان دیده بان حقوق بشر
هیدر بار رئیس بخش زنان دیده بان حقوق بشر

اما سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت که شنیدن صدای زنان افغان در دوحه، بسیار مهم است.

استفان دوجاریک افزود که این نشست بین نمایندگان کشور ها و جامعه مدنی از جمله زنان برگزار می شود.

در این حال، احزاب و جریان های سیاسی افغانستان در نامه ای از منشی عمومی سازمان ملل متحد، خواسته اند که جامعه جهانی در مورد تعهدات بین المللی افغانستان، باید مطابق با اصول و منشور سازمان ملل، رویکرد واحدی را در برابر حکومت طالبان اتخاذ کند.

این نامه را رهبران ۹ حزب و جنبش به شمول شورای انسجام خلق، محور ملی، جنبش ملی برای صلح و عدالت، حزب متحد ملی و حزب محور ملی امضأ کرده اند.

در نامه آمده که اقدام یکجانبه برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، تهدیدی قابل توجه برای صلح و ثبات فراتر از افغانستان خواهد بود.

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند

در نامه می خوانیم که حکومت افغانستان باید مشروعیت خود را از اراده و رای آزاد مردان و زنان افغان و نیز از رعایت کامل به تعهدات بین المللی افغانستان، به دست آورد.

از جانب دیگر، هفده حزب و جریان سیاسی مخالف حکومت طالبان روز پنجشنبه، از سازمان ملل متحد خواستند تا در نشست دوحه به همه طرف ها، فرصتی دهد.

جبهه آزادی، جبهه مقاومت ملی، جنبش زنان معترض، حزب وحدت، شورای مقاومت ملی، حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، جنبش اسلامی و شماری از جریان ها و نهاد های دیگر در یک اعلامیه مشترک گفته اند که با در نظر داشت خواسته های افغانها، مشارکت جریانهای سیاسی با نفوذ و طرفهای ذینفع و همچنان خوداری از ایجاد روابط سیاسی و دیپلوماتیک با طالبان، شرط موفقیت نشست دوحه خواهد بود.

طالبان تاکنون نسبت به اعلامیه های گروه های مخالف واکنش نشان نداده اند، اما پیش از این گفته اند که این گروه ها آزمون خود را به مردم افغانستان داده اند.

XS
SM
MD
LG