لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

بارنده گی های شدید در افغانستان؛ تعداد تلفات به بیست تن رسید و مردم به کمک نیاز دارند


تصویر آرشیف: برفباری های سنگین در ولایت بامیان
تصویر آرشیف: برفباری های سنگین در ولایت بامیان

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید، از اول ماه حوت سال روان الی تاریخ ۱۲ام در ولایت‌ها مختلف افغانستان در نتیجهٔ سردی هوا، بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب‌ها ۲۰ تن جان باخته و ۱۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

ملا جانان سایق، سخنگوی این وزارت در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است:

"از اول ماه حوت تا اکنون، طی باران‌ها و برف ۲۰ تن شهید شده و ۱۴ تن دیگر زخمی‌ شده‌اند، ۴۵۲ خانه ویران شده و همین طور ۵ هزار و ۲۵۳ مواشی نیز از بین رفته‌اند."

به گفتهٔ او، خوست، کندهار، ننگرهار، لغمان، کنر، فراه، پروان، کاپیسا، کابل، زابل، سمنگان، دایکندی، غور و بدخشان از جمله ولایت‌های اند که به باشندگان آنها خساره و تلفات وارد شده است.

این درحالیست که به اساس گزارش برخی از رسانه‌های داخلی تنها در سه روز گذشته، در ولایت‌های مختلف به اثر سرمای شدید، برف و باران‌ها و جاری شدن سیلاب‌ها ۱۵ تن کشته شده و ۳۰ تن دیگر زخمی شده اند.

برفباری و راه بندان
برفباری و راه بندان

مسئولان محلی حکومت طالبان در کندهار، خوست و هلمند گفته‌اند که تنها در این ۳ ولایت ۸ تن در نتیجۀ فرو ریختن سقف خانه جان‌شان را از دست داده‌اند.

از سوی هم خبرگزاری دولتی باختر تحت کنترل حکومت طالبان به نقل از مقام‌های محلی طالبان در فاریاب خبر داده است که در برخی از ولسوالی‌های این ولایت، ۲ هزار مواشی در نتیجهٔ برف و سرمای شدید تلف شده‌اند.

از تلف شدن ۴ هزار مواشی در هشت ولسوالی بلخ نیز گزارش شده است.

مسئولات ریاست مبارزه با حوادث حکومت طالبان در پروان، در نتیجهٔ باران‌های شدید در این ولایت ۷۰ خانه ویران شده، اما در مورد تلفات جانی آن چیزی گفته نشده است.

در همین حال، برخی از باشندگان نورستان به رادیو آزادی می‌گویند، به اثر باران‌ها شدید راه‌های ارتباطی میان مرکز و ولسوالی‌های این ولایت مسدود شده است.

خالد افغان، یک باشندهٔ این ولایت به رادیو آزادی گفت:

"راه پارون مرکز نورستان مسدود شده است، به خاطر برف شدید در پارون مرکز این ولایت کار و بار مردم متوقف شده و در مندول به مواشی نیز آسیب رسیده است."

در بیشتر مناطق مردم به کمک ها دسترسی ندارند و راه ها نیز در برخی از روستا ها مسدود شده است
در بیشتر مناطق مردم به کمک ها دسترسی ندارند و راه ها نیز در برخی از روستا ها مسدود شده است

محمد، باشندهٔ کنر همسایهٔ نورستان می‌گوید که سرمای شدید برخی از مواشی را از بین برده است و حتی برخی خانواده‌ها برای گرم کردن کودکان‌شان چیزی ندارند:

"از شب گذشته به این سو برف می‌بارد، بیشتر مال‌های مردم از بین رفته‌اند، حتی ۸۰ مواشی یک نفر تلف شده است، و احتمال تلف شدن بیشتر مواشی وجود دارد."

محمد حسین، باشندهٔ دهنهٔ غوری ولایت بغلان در بارۀ خسارات مالی وارد شده در نتیجهٔ سرمای شدید به رادیو آزادی گفت:

"کشت‌زارهای ما از بین رفته است، مواشی ما تلف شدند، اکنون سرما به حدی زیاد است که وسایل گرم کردن برای کودکان هم نداریم، هوا بسیار سرد است."

این درحالیست که ادارهٔ هواشناسی حکومت طالبان پیش بینی کرده است که امشب ۳۰ ولایت گواه بارش برف و باران، تند باد و جاری شدن سیلاب‌ خواهد بود.

این اداره هشدار داده است که سطح‌ برف و باران‌ها در ولایت‌ها نورستان، پنجشیر، لغمان و ننگرهار بیشتر از ولایات دیگر خواهد بود.

درحالی که حکومت طالبان از اختصاص ۵۰ ‌میلیون افغانی بودجه برای کمک با آسیب دید‌گان خبر داده است، اما برخی آسیب‌دیدگان می‌گویند، تا کنون هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG