لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

علت شکست های پی در پی تیم ملی کریکت افغانستان چیست؟


گوشه یی از یک بازی تیم ملی کریکت افغانستان با سریلانکا
گوشه یی از یک بازی تیم ملی کریکت افغانستان با سریلانکا

در پی باخت های پی‌هم تیم ملی کریکت افغانستان پس از رقابت‌های جام جهانی، این شکست‌ها واکنش شماری از ناظرین و علاقمندان بازی کریکت را برانگیخته است.

تیم ملی کریکت افغانستان به تازگی به روز جمعه در بازی تیست با تیم ایرلند با تفاوت شش ویکت شکست خورد.

این درحالیست که بازی‌های بی‌پیشینۀ تیم ملی کریکت افغانستان در مسابثات پنجاه آوره جام جهانی سال ۲۰۲۳ نه تنها این که امیدواری‌های علاقمندان کریکت را در داخل افغانستان بیشتر کرده بود، بلکه به سطح جهانی چنین انتظاراتی را بوجود آورده بود که افغانستان درآینده در برابر رقبای خود دست‌آوردهای خوبی خواهد داشت.

اما تیم ملی کریکت افغانستان بر خلاف توقعات و امیدواری‌های مردم، پس از مسابقات جام جهانی در بازی‌های بیست آوره به هند، در بازی تیست، یک روزه و بیست آوره به سریلانکا و در بازی‌های تیست به ایرلند باخت و تنها در بازی‌های بیست آوره امارات متحدۀ عربی را ۲ در مقابل ۱ شکست داد.

گوشه یی از یک بازی تیم افغانستان با سریلانکا
گوشه یی از یک بازی تیم افغانستان با سریلانکا

دولت خان احمدزی، بازیکن پیشین تیم ملی کریکت که در بخش‌های مختلف کریکت وظیفه هم اجرا کرده است، به رادیو آزادی گفت، پس از جام جهانی در ساختار و برنامه‌ریزی تیم ملی کریکت مشکل مشاهده می‌شود.

وی گفت که توجه بازیکنان بیشتر به لیگ‌های تجارتی است و به باور او اگر بازیکنان در هر سلسله بازی‌ها برای مدت یک ماه مسلسل تمرینات‌شان را اجرا نکنند، چانس برنده شدن‌شان کمتر می‌شود.

احمدزی در پیوند به بازی اخیر تیست در برابر ایرلند گفت:

"اگر پروسۀ انتخاب تیم تیست را ببینیم، تیم ما زیاد متوازن نبود، بخاطری که برای یک بازی تیست دست کم نظم بیتنگ "توپ زنی"بسیار مهم است، معلوم کردن طبیعت بازی بازیکنان، پلان سازی برای توپ‌زنی و توپ اندازی تیم مخالف و بلدیت با آب و هوا، چیزی است که آگاهی در مورد آن بسیار مهم است، اما ما این را در تیم ما ندیدم، توپ‌زنی ایرلند بسیار تیز نیست، اما با کنترل کامل سوینگ می‌کند که باید این همه در نظر گرفته می‌شد."

اما فرهاد فدایی، مبصر بازی کریکت نبود بازیکنان نامدار در تیم را عامل باخت‌های اخیر تیم افغانستان می‌داند که به گفتۀ او، بخ همین دلیل افغانستان به بسیار آسانی توانست بازی اخیر خود را ببازد.

به گفته آقای فدایی، نبود راشد خان بالای تیم ملی کریکت تاثیر زیاد کرده است:

"از سلسله بازی‌های سریلانکا گرفته تا ایرلند، تیم افغانستان در توپ‌زنی خوب ندرخشید، اگر خلاصه بسازم، این است که ما در بازی تیست کوتاهی کردیم، دیگر این که نبود راشد خان و یامین احمدزی، دیگر دوش نکردن از جانب توپ زن‌ها می‌باشد، بخاطری که بازی تیست یک بازی پر حوصله است، پس توپ‌زن باید بیشتر وقت خود را در میدان سپری کند، اما در میان بازیکنان افغان هنوز هم این بخش ضعیف است."

کریکت بورد افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است که در برخی از موارد بازیکنان را با توجه به واسطه و شناخت انتخاب می کند
کریکت بورد افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است که در برخی از موارد بازیکنان را با توجه به واسطه و شناخت انتخاب می کند

اما شماری از علاقمندان بازی کریکت در رسانه‌های اجتماعی بورد کریکت افغانستان را متهم می‌کنند که بازیکنان را به اساس واسطه و روابط انتخاب می‌کند.

آنان حتا از برخی بازیکنان نام بردند که به گفتۀ آنان، بجای بازیکنان با استعداد انتخاب شده و برایشان چانس داده شده، اما نتیجه‌اش صفر بوده است.

ادارۀ بورد کریکت افغانستان در این باره به پرسش‌های ما پاسخ نداد، اما قبلاً این گونه ادعا ها را رد کرده و گفته بود که بازیکنان از سوی یک گروه ویژۀ گزینش انتخاب می‌شوند و این اداره دخالتی در این بخش ندارد.

قابل یادآوری است که افغانستان سه بازی یک روزه را در برابر ایرلند به تاریخ هفتم مارچ آغاز می‌کند که برای این بازی‌ها یک تیم ۱۶ نفره اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG