لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه در ایران در پایین ترین سطح خوانده شده است


جریان اشتراک زنان در انتخابات ایران
جریان اشتراک زنان در انتخابات ایران

به نظر میرسد که مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی روز جمعۀ گذشته در ایران، که به حیث یک آزمون در برابر مشروعیت نظام روحانیت در آن کشور تلقی میشود، پایینترین حد تاریخی آن و براساس گزارشهای غیررسمی و به نقل از رسانه های دولتی حدود ۴۱ درصد بوده است.

براساس خبرگزاری رویترز، این انتخابات پس از اعتراضات سالهای ۲۰۲۲-۲۰۲۳ ضد رژیم ایران دایر شد که به بدترین ناآرامیهای سیاسی این کشور از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تا اکنون تبدیل شده و با نا امیدی های فزاینده در مورد مشکلات اقتصادی در این کشور تحریم شده، همراه بود.

اما ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روزشنبه(۲ مارچ) در صحبت با تلویزیون دولتی آن کشور، میزان مشارکت مردم را در این انتخابات گسترده خواند:

"ابتدا باید خداوند متعال را شاکر باشم، نسبت به حضور با شکوه مردم عزیزمان پای صندوق های رای!"

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران

اما خبرگزاری دولتی"ایرنا" به روز شنبه اعلام کرد که در این انتخابات، براساس گزارش های غیررسمی بیش از ۲۵ میلیون تن یا حدود ۴۱ درصد از افراد واجد شرایط رای دهی اشتراک کردند.

محمد جواد اکبرین آگاه امور سیاسی و خبرنگار ایرانی مقیم فرانسه، با اشاره به مشارکت مردم در همچو انتخابات، به روز شنبه به بخش ایران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت:

"البته زمانیکه نظام انتخابات در یک کشور اعتبار و صداقت خودرا از دست می دهد و اعتماد به هرگونه عدد و رقم از طرف حاکمیت از بین می رود، براساس کارنامۀ که داشته، چه وقتی که می گوید آرای انتخابات بالا بوده و چه زمانیکه می گوید پائین بوده، هیچکدام اعتبار ندارد."

براساس خبرگزاری رویترز، بیش از پانزده هزار نامزد برای کسب ۲۹۰ کرسی پارلمان ایران در انتخابات جمعۀ گذشته(اول مارچ) اشتراک کردند. این رایدهی همزمان با انتخابات برای کسب ۸۸ کرسی مجلس"خبرگان" ایران صورت گرفت، نهادی تاثیرگذاری که وظیفه انتخاب جانشین رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای ۸۴ ساله را بر عهده دارد.

وزارت داخلۀ ایران روزشنبه(۲ مارچ) اعلام کرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تندرو این کشور با کسب ۸۲.۵ درصد آرا، مجدداً به مجلس خبرگان ایران راه یافته، اما حسن روحانی، یک عملگرایی که در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ رئیس جمهور ایران بود و وعده کاهش انزوای دیپلوماتیک این کشور را داده بود، از نامزدی منع شد که انتقاد میانه روها را برانگیخت.

XS
SM
MD
LG