لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

برف‌باری و باران‌های شدید در ولایات مختلف افغانستان تلفات جانی و خسارات مالی بجا مانده است


عکس از آرشیف- برف باری در یکی از ولایات افغانستان
عکس از آرشیف- برف باری در یکی از ولایات افغانستان

هرچند وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان جزئیات تازۀ تلفات و خسارات برف‌باری‌ها، سردی هوا و سیلاب‌های اخیر را شریک نکرده، اما برخی باشند‌گان ولایت های مختلف افغانستان می‌گویند، به مردم تلفات جانی و خسارات مالی سنگینی وارد شده و برخی راه‌ها نیز به روی رفت و آمد بسته شده اند.

محمد عالم، باشندۀ ولایت غزنی می‌گوید، به دلیل برف‌باری‌های سنگین به مردم این ولایت تلفات جانی و خسارات مالی رسیده است:
"در ولایت غزنی زیاد برف باری شده، یک باشندۀ ولسوالی رشیدان که از طرف شب به سوی ولسوالی روان بود، زند‌گی خود را از دست داده است، خانه‌های زیادی هم تخریب شده، خسارات زیاد جانی و مالی به بار آورده است."

بخشی از خسارات مالی تخریب خانه‌ها است که متضرران خواستار کمک‌رسانی هستند.

اجمل زازی، باشندۀ منطقۀ وچی‌خوری مرکز ولایت خوست در بارۀ خسارات ناشی از بارندگی‌ها به رادیو آزادی گفت:
"سه اتاق ما تخریب شده، دو اتاق به گونۀ کامل تخریب شده و وسایل هم در آن‌ها از بین رفته و یک اتاق هم در حال تخریب شدن است، می‌خواهم با ما کمک شود."

شیرولی، باشندۀ ولایت کنر می‌گوید، به اثر بارندگی‌ها، افرادی که بین مرکز و ولسوالی‌های این ولایت رفت و آمد می‌کنند، با مشکل مواجه اند.

او که امروز از مرکز این ولایت به ولسوالی ناری سفر کرده، وضعیت این راه را چنین بیان می‌کند:
"در راه بسیار کوه‌ها لغزیده بودند که رفت و آمد مسافران را با مشکل مواجه کرده بودند، اکنون هم در اطراف مرکز مسیری که به طرف ولسوالی مروری که به سه جهت می‌رود، این مسیر هم به دلیل باران‌ها به روی رفت و آمد مردم مسدود شده است."

بارش برف سنگین در ولایت دایکندی - عکس از آرشیف
بارش برف سنگین در ولایت دایکندی - عکس از آرشیف

این در حالی است که قاری قدرت الله معاذ، رئیس فواید عامۀ حکومت طالبان در ولایت کنر شب گذشته به رادیو آزادی گفته بود، برخی از راه‌های مرکز و ولسوالی‌های این ولایت که از روز جمعه به این سو بسته شده بود، باز شده است.

همزمان با این شاهراه سالنگ که نه ولایت شمالی و شمال شرقی افغانستان را به کابل و ولایات شرقی و جنوبی وصل می‌کند، از چهار روز به این سو به روی ترافیک بسته است.

محمد اشرف حق‌شناس، سخنگوی وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان امروز (یک‌شنبه) در صفحۀ ایکس، توییتر سابق خود نوشته است که تلاش‌ها برای بازگشایی شاهراه سالنگ جریان دارد.

او گفته که میزان برف در سالنگ‌ها از یک و نیم متر تا سه متر می‌‎رسد و اگر برف‌باری‌ها شدید نشود و طوفان صورت نگیرد، پاک‌کاری این شاهراه به منظور بازگشایی آن ادامه دارد.

در همین حال شماری از شرکت‌های ترانسپورتی خصوصی می‌گویند، به دلیل بند بودن شاهراه سالنگ بسیاری از موترهای مسافربری برگشتند، اما برخی موترها با مسافران‌شان در راه بند مانده اند.

عبدالله هلال، معاون یک شرکت ترانسپورتی به رادیو آزادی گفت:
"اکنون مردم زیادی هستند که جا ندارند و اکنون در ترمینال در انتظار باز شدن راه سالنگ اند، موترهای ما دوباره برگشت داده شد، فقط یک موتر ما در خنجان مانده است و منتظر باز شدن شاهراه است."

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در بارۀ جزئیات تازۀ تلفات و خسارات مالی برف‌باری‌ها و سیلاب‌های اخیر به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد. اما ناوقت روز شنبه گفته بود که از اول تا ۱۲ ماه حوت در ولایت های مختلف کشور به دلیل سردی هوا، برف‌باری و سیلاب‌ها ۲۰ نفر جان باختند و ۱۴ تن دیگر زخمی شدند.

بر اساس معلومات این وزارت، همچنان بیش از ۴۵۰ خانه تخریب شده و بیش از ۵ هزار مواش تلف شده است.

 بارنده گی های شدید در افغانستان ادامه دارد و مردم به کمک نیاز دارند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:40 0:00

تلفات و خسارات بیشتر به باشندگان کابل، خوست، قندهار، ننگرهار، لغمان، کنر، فراه، پروان، کاپیسا، زابل، سمنگان، دایکندی، غور و بدخشان وارد شده است.

بر اساس سنجش ادارۀ هواشناسی حکومت طالبان، ریزش برف و باران و احتمال سرازیر شدن سیلاب‌ها در بیشتر ولایت‌ها از اول ماه حوت آغاز شده و تا فردا (دوشنبه) ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG