لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

پس از برفباری های سنگین در افغانستان برخی از جاده ها و شاهراه ها پاککاری شدند


تصویر آرشیف: پاککاری شاهراه سالنگ
تصویر آرشیف: پاککاری شاهراه سالنگ

وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان خبر داده است، شماری از شاهراه‌ها و جاده‌هایی که در مناطق مختلف افغانستان اخیراً در نتیجه برفباری‌های سنگین بسته شده بود، پاکسازی شده است.

محمداشرف حق‌شناس، سخنگوی این وزارت به روز سه‌شنبه در شبکۀ اجتماعی ایکس نوشته است که برخی از شاهراه‌ها و جاده‌ها که به دلیل برفباری، توفان و سرازیر شدن برف‌کوچ‌ها طی چند روز گذشته به روی تردد وسایط مسدود شده بود، پاکسازی و بازگشایی شده است.

او از مردم و رانندگان خواسته که در هنگام عبور و مرور از نقاط آسیب پذیر کالاهای زمستانی و چین موتر با خود داشته باشند تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

در هفتۀ گذشته و هفته جاری شماری از شاهراه‌ها و جاده‌های ولسوالی‌های نورستان، کنر، غزنی، فاریاب، بامیان و فراه به شمول شاهراه سالنگ به دلیل برف و توفان بسته شد.

بارنده گی و راه بندان در مناطق مرکزی افغانستان
بارنده گی و راه بندان در مناطق مرکزی افغانستان

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان یک روز پیش اعلام کرد که بر اثر رانش زمین و سیلاب ناشی از بارش برف و باران در ولایت‌های مختلف، ۳۹ تن جان باخته و ۳۰ تن دیگر زخمی شده اند.

ملاجانان سایق، سخنگوی این وزارت با آنکه وعده کرد، اما آخرین جزئیات در مورد تلفات و خسارات را در اختیار رادیو آزادی قرار نداد.

بر اساس گزارش‌ها، در نتیجۀ این بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر، ۶۳۷ خانه تخریب شده و هزاران راس مواشی نیز از بین رفته اند.

در عین حال برخی از خانواده‌هایی که بر اثر بارندگی‌ها و برفباری‌های اخیر متحمل تلفات جانی و خسارات مالی شده اند، می‌گویند که زیان‌های زیادی به آنان رسیده اما کمک‌های چندانی دریافت نکرده اند.

یک باشندۀ ولایت نورستان که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود و دو هفته پیش تعدادی از اعضای خانواده‌اش در نتیجۀ لغزش کوه ناشی از برف‌باری کشته شدند، به رادیو آزادی گفت:

"یک اندازه کمک صورت گرفته، اما اندک است و بسنده نیست، افراد زیادی از اداره‌های مختلف به اینجا آمدند و اطمینان دادند که کمک خواهند کرد، اما حتی تا هنوز کمک‌های فوری هم انجام نشده است، وعده کردند و رفتند دیگر نه کسی بازخواست کرده و نه کمک."

شاهراه هرات-غور که در نتیجه برفباری های سنگین مسدود شده بود
شاهراه هرات-غور که در نتیجه برفباری های سنگین مسدود شده بود

یکی دیگر از مشکلات بزرگ ناشی از برفباری و باران، بسته شدن راه‌هاست که مردم را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است.

حیات الله ساکن پارون نورستان به رادیو آزادی گفت:

"افرادی که می‌خواهند برای درمان و یا خریدن وسایل ضروری یا برخی موارد دیگر بروند به دلیل بسته بودن جاده‌ها ناشی از برفباری در اینجا گیر مانده اند."

همزمان با این وزارت انرژی و آب حکومت طالبان نسبت به افزایش سطح آب وجاری شدن سیلاب در برخی مناطق حوزه‌های دریایی افغانستان از پانزدهم تا هفدهم ماه حوت هشدار داده است.

این وزارت در ویب سایت خود نوشته است که احتمال بارش شدید باران و برف در جنوب و غرب افغانستان وجود دارد که ممکن است سبب افزایش سطح آب و جاری شدن سیلاب شود.

XS
SM
MD
LG