لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

آیا اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز ماموریت « یوناما» را تمدید خواهند کرد؟


تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

درحالی‌که مأموریت نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در ۱۷ مارچ یعنی تا دو روز دیگر به پایان می‌رسد، قرار است امروز جمعه شورای امنیت این سازمان در مورد تمدید این ماموریت نشست برگزار کند.

فرحان حق معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"انتظار داریم روز جمعه که ۱۵ مارچ می‌شود نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان برگزار شود."

در این نشست کشورهای عضو این سازمان برای ادامه فعالیت یوناما برای یک سال دیگر در افغانستان به مسوده یک قطع‌نامه رأی خواهند داد.

پیش از این ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در نشست ۶ مارچ این شورا به تداوم ماموریت یوناما در افغانستان تصمیم گرفته بودند.

سمبول ماموریت هیئت معاونت سازمان ملل ( یوناما) در افغانستان
سمبول ماموریت هیئت معاونت سازمان ملل ( یوناما) در افغانستان

یوناما نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان است که بعد از نشست بن در سال ۲۰۰۱ و بر اساس قطع‌نامه شماره ۱۴۰۱ شورای امنیت و رأی اعضای این شورا، شروع به فعالیت کرد و از آن زمان تاکنون همه ساله اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تداوم نماینده‌گی سیاسی این سازمان در افغانستان رأی می‌دهند.

سال گذشته مأموریت یوناما در افغانستان با ۱۵ رای موافق تمدید شد.

هرچند ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به تازه‌گی به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد تمدید مأموریت یوناما در افغانستان پاسخ نداد، اما سال پیش از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید این مأموریت استقبال کرده بود، آن‌چه آنان این ادعا را هم دارند که فعالیت‌های یوناما متأثر از سیاست‌های امریکا است و باید این مأموریت در تصامیم خود مستقل باشد.

حکومت طالبان با تعیین یک نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان هم مخالفت کرده است، آن‌چه که قرار است انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد بر اساس قطعنامه‌ای ۲۷۲۱ شورای امنیت این سازمان برای افغانستان تعیین کند.

هرچند استیفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد هفته گذشته به خبرنکاران گفت سرمنشی هنوز هم در حال رأی‌زنی و مشوره برای تعیین نماینده ویژه است.

اما طالبان بارها با آن مخالفت کردند و گفتند با موجودیت یوناما در افغانستان به تعیین نماینده ویژه نیازی نیست و اگر سازمان ملل متحد این تصمیم را اتخاذ کند، آنان با این سازمان همکاری نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG