لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

اقدامات شاروالی طالبان در برابر رسانه ها در ولایت غزنی نگرانی های را بر انگیخته است


طالبان نشرات دو رادیوی محلی در غزنی را به دلیل عدم پرداخت مالیه به شاروالی برای مدتی تعطیل کردند
طالبان نشرات دو رادیوی محلی در غزنی را به دلیل عدم پرداخت مالیه به شاروالی برای مدتی تعطیل کردند

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید شاروالی حکومت طالبان در ولایت غزنی رادیو‌های خصوصی «شمله» و «دهکده» را به دلیل خودداری از پرداخت "محصول جواز" این شاروالی بسته و مانع کار آن‌ها شده‌است.

هرچند این مرکز از بازگشایی این دو رادیو پس از سه ساعت و بگونه مشروط از سوی این شاروالی حکومت طالبان خبر می‌دهد، اما آن را فشار مضاعف بالای رسانه‌ها و نگران‌کننده عنوان کرده است.

در اعلامیه‌ای این مرکز آمده که این دو رادیو که به تاریخ ۲۰ حوت مسدود شده بود، پس از اعتراض مسئولان آن‌ها و خبرنگاران محلی به شرط بازگشایی شد که پول درخواست شده شاروالی حکومت طالبان در ولایت غزنی برای دریافت جواز صنفی محلی را بپردازند.

سمیه ولی زاده
سمیه ولی زاده

سمیه ولی‌زاده مسئول کمیته دادخواهی و ‌ارتباطات مرکز خبرنگاران افغانستان به رادیو ازادی گفت:

"دلیل مسدود شدن دروازه این رسانه‌ها عدم پرداخت پول در بدل اخذ جواز از اداره شاروالی این ولایت بوده، این در حقیقت نگران کننده است، مسئولان رسانه‌ها بخاطر فعالیت یک رسانه‌ای که ایجاد می‌کنند یا ایجاد کردند این‌ها از چندین وزارت جواز گرفتند مثل وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ، وزارت مالیه و وزارت تجارت و صنعت و مالیه پرداخت می‌کنند."

به‌گفته ولی‌زاده این اقدام در زمان نظام جمهوری پیشین نیز شده بود که بعد از اعتراض مسئولان رسانه‌ها و داشتن جواز از وزارت‌خانه‌های مربوطه این تصمیم در برابر رسانه‌ها لغو گردید.

در اعلامیه‌ای مرکز خبرنگاران افغانستان آمده که مسئولان شاروالی حکومت طالبان در غزنی در دیدار با مسئولان این دو رسانه محلی و خبرنگاران گفته اند از کابل زیر فشار هستند و مجبور به اعمال "قانون شاروالی‌ها" در این زمینه هستند.

بر بنیاد این اعلامیه هر رسانه مکلف به پرداخت سالانه حدود ۷ هزار افغانی پول دریافت جواز صنفی به شاروالی‌ها است.

ولایت غزنی روی نقشه افغانستان
ولایت غزنی روی نقشه افغانستان

یک تن از خبرنگاران هم که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت در صورت تداوم این محدودیت‌ها با توجه به چالش‌های مالی رسانه‌ها، ادامه کار رسانه‌ها دشوار خواهد بود:

" بخاطری‌که از یک سو رسانه‌ها از سوی حکومت قید هستند و محدود هستند و از یک طرف مشکلات مالی است، فکر نکنم در این وضعیت فعالیت رسانه‌ها دوام کند خواهش و خواست ما این است که برای رسانه‌ها مطابق قانون رسانه‌ها و چوکات آزادی بیان اجازه تداوم داده شود."

خواستیم در این مورد دیدگاه ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شاروالی این حکومت در کابل را داشته باشیم، اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

بر بنیاد اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان اکنون در ولایت غزنی تنها پنج رسانه خصوصی فعالیت دارند.

یک هفته پیش از این مسئله نیز رادیوهای «شمله» و «دهکده» به همین دلیل از سوی شاروالی حکومت طالبان در غزنی مسدود شده بودند.

XS
SM
MD
LG