لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۷

صدیقه وسمقی فعال مدنی و پژوهشگر علوم دینی در ایران بازداشت شد


 صدیقه وسمقی فعال مدنی و پژوهشگر علوم دینی که در ایران بازداشت شد
صدیقه وسمقی فعال مدنی و پژوهشگر علوم دینی که در ایران بازداشت شد

صدیقه وسمقی پژوهشگر علوم اسلامی و فعال سیاسی ایران، روزشنبه(۱۶ مارچ) توسط پولیس مخفی آن کشور در تهران، دستگیر شد.

محمد ابراهیم زاده، شوهر خانم وسمقی به روز شنبه در گفتگو با ویبسایت "امتداد" با تائید این خبر گفت که حوالی صبح روز شنبه چهار پولیس لباس شخصی که سه مرد و یک زن بودند به خانۀ آنها مراجعه کرده، پس از تهدید به شکستن دروازه وارد منزل شده، همسرش را دستگیر کرده و با خود بردند.

چند روز پیش در مورد احضار صدیقه وسمقی به محکمۀ اوین در تهران گزارش های منتشر شد، او در یک پست در شبکۀ اینستاگرام نوشته بود که محکمۀ اوین او را احضار کرده، اما در احضاریه الکترونیک، اتهام و شاکی دوسیه او مشخص نیست.

صدیقه وسمقی گفته بود که احضاریه به شکلی که برای او ارسال شده که جنبه قانونی ندارد و به همین دلیل به محکمۀ اوین حاضر نخواهد شد.

رضا علی جانی تحلیلگر مسایل سیاسی و فعال سیاسی ایرانی مقیم پاریس، به روز شنبه با اشاره به این موضوع به رادیو فردا، بخش ایران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت:

"خانم وسمقی هم فقیه، هم حقوق دان و قره العین زمانه ماست، نامش در تاریخ ایران ثبت خواهد شد. یک فقیه که هم شجاعت در اندیشه و دین شناسی دارد، هم شجاعت در عمل و رفتار مدنی. او را احضار کردند و با حجاب اجباری، به محکمه نرفت. او سابقه و تجربۀ کاری عملی و اجرایی هم دارد، او شجاع ترین و پاک دست ترین فرد در شورای شهر اول بوده، حالا وقتی می گوئیم رهبران ایران جنبش ایران در داخل کشور، اکثراً اشاره به همین نمونه ها داریم."

صدیقه وسمقی پژوهشگر علوم اسلامی، فعال سیاسی و عضو اولین دورۀ شورای شهر تهران امسال یک ویدئویی بدون حجاب اجباری خودرا در شبکه های اجتماعی منتشر کرده، گفته بود که نمیخواهد با پوشیدن حجاب با "سرکوبگران همکاری کند."

این پژوهشگر علوم اسلامی همچنین بدون پوشیدن حجاب اجباری در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند دختری ۱۶ سالۀ بدون حجاب اجباری که نهم اکتوبر در مترو "شهدا" در تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد، به کوما رفت و بعد هم وفات نمود، شرکت کرده و مورد لت و کوب نیروهای امنیتی ایران قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG