لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

منیزه کاکر: تصمیم جدید حکومت پاکستان۸۵۰ هزار مهاجر افغان را با خطر اخراج مواجه کرده است


یک پناهجوی افغان که حکومت پاکستان برای او کارت شهروندی افغان یا "ای سی سی" صادر کرده است.
یک پناهجوی افغان که حکومت پاکستان برای او کارت شهروندی افغان یا "ای سی سی" صادر کرده است.

منیزه کاکر، وکیل مدافع مهاجرین افغان در شهر کراچی پاکستان می‌گوید، حکومت فدرال پاکستان اعلام کرده که مرحلۀ دوم اخراج مهاجران افغان را که کارت شهروندی افغان یا‌ "ای سی سی" کارت دارند، سر از ۱۵ اپریل در تمام ایالت‌های این کشور آغاز می‌کند.

او مکتوب و عکس‌هایی را در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود منتشر کرده که در آنها آمده است، در ایالت سند نقشه برداری تکمیل شده است و تا ۲۵ مارچ این اطلاعات با وزارت داخلۀ پاکستان شریک ساخته می‌شود.

منیزه کاکر در گفت‌وگو با رادیو آزادی از اداره‌های مهاجرت سازمان ملل متحد خواست که برای حفاظت از امنیت و حقوق مهاجرین و پناهجویان افغان اقدام فوری کنند.

او شمار مهاجرین افغان دارندۀ کارت‌ "ای سی سی" را حدود ۸۵۰ هزار تن اعلام کرد:
"این فیصله زندگی این ۸۵۰ هزار افغان را با ترس روبه‌رو می‌کند. این تصمیم نه تنها بر کسانی‌که کارت‌ ای سی اسی دارند تاثیر می‌گذارد، بلکه وقتی عملیات آغاز شود بر زندگی پناهجویان افغان که با ویزه و پاسپورت آمدند، نیز اثر می‌گذارد."

او مدعی شد که پولیس پاکستان در جریان عملیات اخراج اجباری مهاجران، اسناد را نمی‌بیند و این موضوع دیگر مهاجرین و پناهجویان افغان را هم با خطر اخراج روبه‌رو می‌سازد.

سمیرا حمیدی، کمپاینر بخش جنوب ‌آسیای سازمان عفو بین‌الملل
سمیرا حمیدی، کمپاینر بخش جنوب ‌آسیای سازمان عفو بین‌الملل

سمیرا حمیدی، کمپاینر بخش جنوب ‌آسیای سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از اعلام دور دوم روند اخراج مهاجران افغان از سوی حکومت فدرال پاکستان در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که بیشتر این پناهجویان از ترس آزار و اذیت طالبان از افغانستان گریخته اند و نقشه‌برداری محل بودوباش افغان‌ها و هر تصمیم بعدی، آن‌ها را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.

در همین حال کمیتۀ اقدام مشترک برای پناهندگان در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که نقشه‌برداری محل بودوباش افغان‌ها، آزار و اذیت آنان را افزایش می‌دهد و به آنان و خانواده‌ های شان آسیب می‌رساند.

این کمیته از ادارۀ بین‌المللی مهاجرت ملل متحد خواسته که در این راستا با حکومت پاکستان کار کند.

از سوی دیگر برخی مهاجرین افغان در پاکستان نگران آغاز این عملیات اند.

نجیبه یکی از مهاجرین افغان در پاکستان می‌گوید، اعلام دور دوم اخراج مهاجران او را نگران کرده است:
"تقریباً سال سوم ما شروع می‌شود که اینجا آمدیم از افغانستان، چون آنجا با خطر مواجه بودیم و این‌جا همچنان تا کیس‌های ما بررسی شود. اما تا حال منتظر هستیم و تا کنون سرنوشت ما معلوم نیست. ویزا ما تمام شده است و امکان دارد که پولیس پاکستان ما را دیپورت کند."

ثریا سادات، یکی دیگر از مهاجرین افغان در پاکستان می‌گوید:
"متاسفانه سخت‌گیری‌هایی که دولت پاکستان بر مهاجرین افغان اتخاذ کرده، شرایط را به همه مهاجران سخت کرده است. وقتی ما بیرون از خانه می‌رویم تا هر لحظه ترس داریم که پولیس ما را ایستاد نکند."

برخی رسانه‌های پاکستان نیز روز دوشنبه گزارش دادند که وزارت داخلۀ پاکستان به حکومت پنجاب دستور داده است که مرحلۀ دوم عملیات اخراج مهاجران افغان دارندۀ کارت‌ "ای سی سی" یا کارت شهروندی افغان را از ۱۵ اپریل سال جاری آغاز کند.

آفتاب درانی، وزیر داخلۀ پاکستان این تصمیم را در یک نشست ویدیویی با نورالامین، وزیر داخلۀ ایالت پنجاب و سایر مقامات ارشد این وزارت اعلام کرده است.

روزنامۀ داون پاکستان به نقل از منابع نوشته بود که حکومت فدرال این کشور فهرستی از دارندگان کارت شهروندی افغانستان یا‌ ای سی سی کارت را در اختیار حکومت پنجاب قرار خواهد داد که با پولیس و سایر اداره‌های مربوطه به اشتراک بگذارد.

این در حالی است که پیش از این حکومت موقت پیشین پاکستان در نوامبر سال ۲۰۲۳ روند اخراج مهاجران بدون اسناد قانونی افغان را آغاز کرد که در جریان آن بیش از ۵۲۴ هزار مهاجر افغان از جمله شماری از مهاجران دارای اسناد قانونی نیز اخراج شدند.

هرچند بارها سازمان‌های حقوق بشری از پاکستان خواسته اند که این روند را متوقف کند، اما حکومت پاکستان همواره بر اخراج مهاجران بدون اسناد تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG