لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

گزارش‌ها: پاکستان سر از ۱۵ آپریل مهاجران افغان دارنده کارت "ای سی سی" را اخراج می‌کند


شماری از افغان های که کار اقامت پاکستان را دارند. عکس از آرشیف
شماری از افغان های که کار اقامت پاکستان را دارند. عکس از آرشیف

برخی رسانه‌های پاکستانی از جمله جیونیوز گزارش داده اند که وزارت داخلۀ پاکستان به حکومت پنجاب دستور داده است که مرحلۀ دوم عملیات اخراج مهاجران افغان دارندۀ کارت‌ "ای سی سی" یا کارت شهروندی افغان را از ۱۵ اپریل سال جاری آغاز کند.

به گزارش جیو نیوز، آفتاب درانی، وزیر داخلۀ پاکستان این تصمیم را در نشستی با مقام‌های این وزارت گرفته است.

این رسانه به نقل از منابع نوشته است، قرار است وزرات داخلۀ پاکستان فهرستی از افغان‌هایی را که کارت ای سی سی دارند، به منظور شریک ساختن با پولیس و دیگر اداره‌های مربوطه به حکومت پنجاب بفرستد.

در این گزارش آمده است که مهاجران دارندۀ کارت "ای سی سی" باید قبل از مهلت تعیین شده داوطلبانه پاکستان را ترک کنند.

پاکستان در دور اول در ماه نوامبر سال گذشته اخراج اجباری مهاجرین فاقد اسناد افغان را آغاز کرده بود که به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام)، از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تا ۲۴ فبروری سال جاری بیش از ۵۲۴ هزار افغان فاقد اسناد از پاکستان اخراج شده اند.

در همین حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان می‌گوید، در یک سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر افغان به گونۀ داوطلبانه و اجباری به کشور برگشت کرده اند.

لاری های حامل کالاهای مهاجرین افغان در منطقه سرحدی تورخم
لاری های حامل کالاهای مهاجرین افغان در منطقه سرحدی تورخم

عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به تلویزیون ملی افغانستان در کنترل حکومت‌شان گفته است، این مهاجران از پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکیه به افغانستان بازگشته اند.

اما سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) در گزارش اخیر خود گفته است که از سال ۲۰۲۱ به این سو بیش از یک میلیون و ۳۰۵ هزار تن به ۲۳ ولایت افغانستان بازگشته اند.

در این گزارش به تحرک جمعیت افغانستان از سال ۲۰۲۱ به این سو در ۲۳ ولایت پرداخته شده است.

گزارش افزوده که ۱۱ ولایت دیگر در مرحلۀ بعدی بررسی خواهند شد.

در گزارش اشاره شده است که ولایت‌های ننگرهار، قندهار و هرات به دلیل داشتن مرز مشترک با کشور‌های همسایه، میزبان بیشترین مهاجران برگشت کرده هستند.

عبدالباسط: هیچ کار و وظیفه نداریم و از مقام‌های حکومت می‌خواهیم که هر فرد به اداره‌های مختلف به کار گماشته شود

شماری از مهاجران برگشت کرده به کشور می‌گویند که زندگی‌شان در افغانستان به دلیل بیکاری و فقر سخت‌تر می‌گذرد:

عبدالباسط که اخیراً از پاکستان به ننگرهار برگشت کرده است، به رادیو آزادی گفت:
"در حال حاضر در افغانستان هستیم، هیچ کار و وظیفه نداریم و از مقام‌های حکومت می‌خواهیم که هر فرد به اداره‌های مختلف به کار گماشته شود، این کار بزرگی در حق مهاجران است."

نصیر احمد، یکی از مهاجران افغان که از ایران اخراج شده است، به رادیو آزادی می‌گوید:
" در افغانستان کار و بار نیست. من خیلی وقت می‌شود ایران می‌روم و می‌آیم تا خرج زن و اولادهایم را پیدا کنم. من ۳۰ سال سن دارم و اصلاً در افغانستان کار نکردم، من در حال حاضر در مزار شریف هستم، یک هفته می‌شود آمدم کار و بار نیست اگر باشد روز ۲۰۰ تا ۲۵۰ افغانی حاضر هستم کار کنم و جای نروم."

بحران مهاجرت افغان‌ها به کشورهای مختلف از چندین دهه به این سو ادامه دارد، اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، مهاجرت افغان‌ها به کشورهای همسایه از جمله ایران، پاکستان و ترکیه افزایش یافته است.

اما کشورهای همسایه بارها اقدام به اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان کردند که در حال حاضر این روند در برخی کشورها از جمله پاکستان و ایران ادامه دارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG