لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

هشدار تازهٔ پاکستان به افغانستان؛ « دهلیز تجارتی افغانستان - هند را خواهیم بست»


مسیر تجارتی میان افغانستان و پاکستان که به هند نیز منتهی میشود
مسیر تجارتی میان افغانستان و پاکستان که به هند نیز منتهی میشود

وزیر دفاع پاکستان می‌گوید اگر طالبان افغانستان، جلو فعالیت تحریک طالبان پاکستان را که از خاک افغانستان فعالیت می‌کند نگیرد، پاکستان دهلیز تجارتی افغانستان با هند را از مسیر پاکستان می‌بندد.

خواجه آصف در مصاحبه‌ای با صدای امریکا که به روز چهارشنبه اول حمل به نشر رسیده گفته که اگر افغانستان مانند یک دشمن رفتار می‌کند، چرا باید به آن‌ها دهلیز تجارتی داده شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به سؤالات رادیو آزادی در مورد این اظهارات پاسخی نداد، اما حکومت پاکستان پیش از این بار ها به دلیل تنش‌های سیاسی و امنیتی بین دو کشور راه‌های تجاری و ترانزیتی خود را با افغانستان بسته است.

خواجه آصف همچنین مدعی شده که تروریزم در مرز افغانستان و پاکستان افزایش یافته است.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان

اما وزیر دفاع پاکستان در ادامه سخنان خود گفته که استفاده از نیروی نظامی آخرین گزینه است، اما پاکستان خواستار منازعه با افغانستان نیست.

حکومت طالبان تاکنون به ادعاهای وزیر دفاع پاکستان پاسخی نداده است.

اما اخیراً عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان نیز در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان که به روز چهارشنبه پخش شد، گفته که آنان طرفدار حل مشکل از طریق گفتگو و دیپلوماتیک هستند، اما افزوده که اگر کسی بر افغانستان تجاوز کند افغان‌ها این را ثابت کرده‌اند که توانایی دفاع از خود را دارند.

در این حال کارشناسان سیاسی و نظامی در باره چگونگی رابطه حکومت جدید پاکستان و حکومت طالبان در افغانستان نظرات متفاوتی دارند.

احمد خان اندر کارشناس نظامی از سیاست پاکستان در قبال افغانستان چنین می‌گوید:

«سیاست آن‌ها همیشه نسبت به افغانستان مضرانه بوده است، آن‌ها هرگز دوست افغانستان نبوده اند. پاکستان با وجود اردو و اطلاعات قوی خود نمی‌تواند با افغان‌ها بجنگد، زیرا آن‌ها می‌دانند که افغان‌ها همیشه متجاوزان را شکست می‌دهند.»

غوث جانباز کارشناس روابط سیاسی و دیپلماتیک در این مورد به رادیو آزادی گفت که پاکستان برای پنهان کردن مسائل داخلی خود افغانستان را متهم می‌کند:

«متأسفانه افغانستان همچنان توسط سربازان آن‌ها بمباران می‌شود، زیرا آن‌ها می‌خواهند درگیری‌های داخلی خود را پنهان کنند و برای منحرف کردن اذهان اجتماعی، طوری عمل می‌کنند که نشان دهند که خشونت از جای دیگری می‌آید، درحالی‌که تمام خشونت‌ها از داخل پاکستان است.»

غوث جانباز دیپلومات پیشین افغانستان
غوث جانباز دیپلومات پیشین افغانستان

این درحالی‌ست که صبح ۲۸ حوت، جت‌های پاکستانی با ادعای هدف قرار دادن اعضای تحریک طالبان پاکستان به دو خانه در پکتیکا و خوست حمله هوایی کردند که در نتیجه آن ۵ زن و ۳ کودک کشته شدند

حکومت طالبان مدعی شد که این حملات بر منازل غیر نظامیان صورت گرفته است و در پاسخ برخی پایگاه‌های نظامی پاکستان در امتداد خط دیورند را هدف قرار داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان این اقدام حکومت پاکستان را نقض حریم افغانستان و اقدامی غیر منطقی خواند.

پیش از این، آصف درانی، فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان، در نشستی در ۲۶ فبروری ادعا کرد که ۵ تا ۶ هزار عضو تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند.

در گذشته، حکومت پاکستان بارها ادعا کرده که تحریک طالبان پاکستان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان پناهگاه‌های امن در افغانستان دارند، اما حکومت طالبان این ادعا ها را رد کرده و گفته که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG