لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

تلاش های بین المللی برای آتش بس در غزه؛ انتونی بلینکن ابراز خوشبینی کرد


انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا می گوید که فاصلۀ موجود بین طرف های درگیر در مذاکرات در زمینۀ برقراری یک آتش بس دیگر در نوار غزه و آزادی گروگان ها، کاهش یافته است.

از چندین هفته به اینسو ایالات متحدۀ امریکا، مصر و قطر برای تامین صلح بین اسرائیل و گروه حماس که ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا آن را به حیث یک سازمان تروریستی می شناسند، تلاش می کنند.

پس از آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل در۷ اکتبر سال گذشته، این ششمین سفر انتونی بلینکن به شرق میانه است.

بلینکن این سفر را دیروز از عربستان سعودی آغاز کرد، امروز راهی مصر شده و قرار است که فردا جمعه(۲۲ مارچ) عازم اسرائیل شود. او روز گذشته در مصاحبه با شبکۀ خبری"الحدث" عربستان سعودی گفت که میانجی ها با اسرائیل روی یک طرح جامع کار کرده بودند که گروه حماس آن را رد کرد، اما بلینکن گفته که این گروه خواست های دیگری را ارائه کرده که اکنون میانجی ها روی آن کار می کنند. بلینکن با ابراز اینکه فاصله بین مواضع در حال کاهش است، گفته که توافق بین آنها ممکن نظر می رسد.

وسایط نظامی اسرائیل در بخشی از نوار غزه
وسایط نظامی اسرائیل در بخشی از نوار غزه

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا افزوده که میانجی ها در تلاش هستند تا در بدل آزادی گروگانها یک آتش بس فوری را تضمین کنند که به گفته وی، به رسیدن کمکهای فوری بشری به مردم رنجدیده نوار غزه، منجر خواهد شد.

به گفته بلینکن، ایالات متحدۀ امریکا همچنین پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد آماده کرده که آتش بس اضطراری در نوار غزه را با آزادی گروگان های اسرائیلی مرتبط می سازد.

اجندای این مذاکرات، آتش بس شش هفته ای در نوار غزه، آزادی ۴۰ گروگان اسرائیلی از سوی حماس، آزادی صدها زندانی فلسطینی از زندان های اسرائیل و اجازه دادن به انتقال کمک های بشری به نوار غزه را شامل می شود. اما حماس تاکید می کند که گروگان های اسرائیلی باید صرف بر اساس توافق در مورد توقف کامل جنگ توسط اسرائیل، آزاد شوند، ولی اسرائیل فقط می خواهد که در مورد آتش بس موقت مذاکره کند.

این در حالیست که بر اساس گزارش ها، جنگ در اطراف شفاخانۀ الشفا در شمال نوار غزه که برای چهارمین روز ادامه دارد، شدت یافته است.

اسرائیل می گوید که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵۰ شبه نظامی را در اطراف این شفاخانه کشته است. ساکنان منطقه نیز امروز گفته اند که چندین ساختمان را در داخل این شفاخانه درگیر شعله های آتش دیده اند.

الشفا یگانه شفاخانه در شمال نوار غزه است که تا هنوز بخش هایی از آن فعال است.

XS
SM
MD
LG