لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

بحران بشری در افغانستان؛ میلیون ها زن و کودک در آستانه مبتلا شدن به سوء تغذیه اند


زنان و کودکان مبتلا به سوء تغذی در یکی از شفاخانه های افغانستان
زنان و کودکان مبتلا به سوء تغذی در یکی از شفاخانه های افغانستان

با ادامۀ نگرانی ها در مورد گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در مورد افزایش تعداد مادران و کودکان مبتلا به سوء تغذیه در این کشور نگرانی جدی ابراز کرده است.

برنامه جهانی غذا می گوید که برآوردهای آنها نشان می دهد که در سالجاری میلیون ها زن و کودک افغان به شدت دچار سوءتغذیه خواهند شد.

ضیاءالدین صافی، معاون ارتباطات این اداره در افغانستان، به رادیو آزادی گفت:

"آمار نشان می دهد که انتظار می رود، تقریباً ۴ میلیون زن و کودک در سال ۲۰۲۴ از سوءتغذی حاد رنج خواهند برد. بدون کمک های کافی، ۲ میلیون کودک زیر پنج سال که دچار سوءتغذی حاد هستند در معرض خطر جدی مرگ قرار دارند. در سال گذشته برنامه جهانی غذا به ۳.۶ میلیون دختر و پسر خردسال و همچنین ۲.۳ میلیون مادران باردار و شیرده در زمینۀ جلوگیری از سوء تغذی و یا تدوای آن رسیدگی کرده است."

مردم در بسیاری از مناطق افغانستان میگویند که میزان کمک های بشری کاهش یافته است
مردم در بسیاری از مناطق افغانستان میگویند که میزان کمک های بشری کاهش یافته است

در سال گذشته نهادهای بین المللی تعداد کودکانی را که به دلیل سوء تغذیه شدید در معرض خطر مرگ قرار دارند، یک میلیون ذکر کرده بودند، اما اکنون این تعداد به دو میلیون کودک افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد می گوید که ۱۶ میلیون تن که یک سوم نفوس افغانستان را تشکیل می دهد، نمی توانند که چگونه برای نوبت بعدی غذای خود و خانواده های شان را تهیه کنند.

در بیش از دو سال و نیم تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، بسیاری از سازمان ها و نهاد های کمک کنندۀ بین المللی، خدمات شان را در این کشور متوقف یا محدود کرده اند.

سازمان ملل متحد می گوید که بیش از یک سال ممنوعیت کار زنان در سازمان ها و نهاد های غیردولتی داخلی و بین المللی در افغانستان، باعث اختلال در ارسال و توزیع کمک های بشری با زنان نیازمند افغان شده است.

با محدود شدن زمینه کار برای زنان در افغانستان بسیای از زنان فقیر از دسترسی به کمک های بشری در این کشور محروم مانده اند
با محدود شدن زمینه کار برای زنان در افغانستان بسیای از زنان فقیر از دسترسی به کمک های بشری در این کشور محروم مانده اند

یک باشنده اصلی ولایت پکتیا که در یک روز سرد زمستانی در قندهار برای دریافت کمک های بشری در صف ایستاده بود، به رادیو آزادی گفت:

"همۀ کسانی‌که در این‌جا آمده اند، چیزی ندارند، مردم افغانستان بسیار مسکین و همه فقیر هستند، در افغانستان کار وجود ندارد، وضعیت ما، بدترین از همه است."

تا هنوز هیچ نشانه‌ای از بهبود در وضعیت بشری در افغانستان دیده نمی‌شود و میلیون‌ها افغان که بیکار هستند، نمی‌دانند نفقۀ خانواده و فرزندان خود را چگونه تامین کنند.

در بیشتر مناطق افغانستان، زنان باردار، شیرده و کودکان زیر پنج سال از سوءتغذیه به درجه های متفاوت، رنج می برند.

عدم دسترسی به غذای کافی و پر انرژی عامل اصلی سوءتغذیه خوانده شده و براساس گزارش ها ۴۵ تا ۵۵ درصد کودکان افغان غذای بی کیفیت می خورند، تنها ۱۶ درصد کودکان افغان از غذای نسبتاً رضایت بخش مستفید می‌شوند.

سوء تغذیه چیست؟

سوءتغذیه نوعی بیماری به‌شمار می‌آید که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازۀ یک یا چند مادهٔ غذایی بروز می‌کند.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیه قحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای سوخت‌وساز بدن است. با این وجود، سوءتغذیه در همهٔ کشورهای جهان با نمودهای گوناگون چون چاقی، بدخوری یا کم‌خوری دیده می‌شود.
بر بنیاد آمار سازمان جهانی صحت، سوءتغذیه بزرگ‌ترین عامل مرگ‌ومیر کودکان است.

گزارش سازمان بین المللی امنیت غذایی جهان (APC) نشان می دهد که در حال حاضر تعداد مبتلایان به سوء تغذیه متوسط در افغانستان به ۲ میلیون و ۳۴۷ هزار تن می رسد که ۸۰۴ هزار تن آنها را زنان باردار و مادران شیر ده تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG