لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

مکتب سوله بورسیه های را برای دختران بالاتر از صنف ششم اختصاص داده است


شماری از دانش آموزان دختر - عکس از آرشیف
شماری از دانش آموزان دختر - عکس از آرشیف

با آغاز سومین سال تعلیمی بدون حضور دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان، برخی نهادها از اختصاص بورسیۀ تعلیمی برای این دختران خبر داده اند.

در این میان مکتب سوله که در حال حاضر در رواندا برای افغان‌ها فعالیت دارد، با آنکه تعداد پذیرش دانش‌آموزان را مشخص نکرده، اما گفته است که برای سال تعلیمی ۲۰۲۴ دانش‌آموزان جدید می‌پذیرد.

شبانه بسیج راسخ، بنیانگذار این مکتب به روز شنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که دختران محروم از آموزش زیر ۱۸ سال می‌توانند درخواست خود را تا ۱۵جون ارسال کنند.

از سوی دیگر اکادمی انار اعلام کرده که این سازمان غیر انتفاعی همزمان با بازگشایی مکاتب و سال جدید تعلیمی مرحلۀ آزمایشی خود را با حضور ۲۲۳ دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم به روز شنبه به گونۀ آنلاین آغاز کرده است.

در وب سایت این آکادمی آمده که این تعداد دختران از سوی کمیتۀ پذیرش این اکادمی و بر اساس معیارهای از قبل تعیین شده، از میان بیش از ۱۰۰۰ متقاضی انتخاب شده اند.

در این حال یک دختر محروم از آموزش که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، با استقبال از ایجاد این گونه فرصت‌ها می‌گوید، این بسنده نیست و نیاز است تا مکاتب در سراسر افغانستان به روی همه دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی شوند.

او به رادیو آزادی گفت:
"دو کانون که می‌خواهند برای دختران افغانستان زمینه تحصیلات را فراهم کنند فکر نکنم که برنامه‌های شان بتواند بسیار مفید واقع شود، چون در افغانستان میلیون‌ها دختر از آموزش باز مانده اند."

از سوی هم جنبش روزنۀ آزادی زنان افغانستان در پاکستان در پیوند به ادامۀ آموزش دختران در سومین سال متوالی، از جامعۀ جهانی می‌خواهد که نسبت به وضعیت زنان افغانستان بی‌تفاوتی اختیار نکند.

شماری از دانش آموزان در ولایت لوگر - عکس از آرشیف
شماری از دانش آموزان در ولایت لوگر - عکس از آرشیف

این جنبش ویدیویی را به روز شنبه در صفحۀ ایکس خود پخش کرده که نشان می‌دهد تعداد از اعضای این جنبش در یک محل سرپوشیده شعارهای اعتراضی به دست دارند.

یکی از آن‌ها قطعنامه‌ای را به خوانش می‌گیرد که در بخشی آن آمده است:
"اگر دنیا به وضعیت اسفبار زنان در افغانستان بی‌اعتنا باشد و آن را نادیده بگیرد، آیندۀ زنان افغان در تاریکی کامل فرو خواهد رفت. در ادامه می‌توان گفت، تا زمانی که رژیم ضد علم طالبان در سرزمین ما حاکم باشد زنان لحظه‌ای از آرامش و حقوق اولیه خود برخوردار نخواهند شد."

این در حالی است که سال تعلیمی جدید در مناطق سردسیر افغانستان هفتۀ گذشته بدون حضور دختران بالاتر از صنف ششم آغاز شد.

با آنکه ادامۀ محدودیت‌های آموزشی بر دختران در افغانستان باز هم با واکنش‌های گستردۀ جهانی روبه‌رو شد، اما حکومت طالبان تاکنون هیچ اقدامی که نشان دهندۀ تصمیمش برای لغو این محدودیت‌ها باشد، انجام نداده است.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، در کنار وضع برخی از محدودیت‌های دیگر بر زنان و دختران، آموزش بالاتر از صنف ششم را بر آنان منع کردند و پس از آن در اواخر سال ۲۰۲۲ دروازۀ پوهنتون‌ها را نیز به روی آنان بستند.

XS
SM
MD
LG