لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

سازمان جهانی صحت آمار تازهٔ از بیماری های روانی ناشی از استفاده مواد مخدر در افغانستان منتشر کرد


تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر در افغانستان
تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر در افغانستان

سازمان جهانی صحت به نقل از داکتر حنان بلخی، مدیر منطقه‌ای شرق مدیترانه این سازمان می‌گوید که ۵۰ درصد از جمعیت افغانستان با ناراحتی‌های روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند .

سازمان جهانی صحت روز دوشنبه در گزارشی به نقل از این مقام نوشته که این امر برکیفیت زندگی افراد تاثیرگذاشته و آنان را در برابر اختلالات سلامت روان و مصرف مواد مخدر آسیب‌پذیر می‌کند.

در ادامه آمده که او این اظهارات را اواخر هفتۀ گذشته در نشست حاشیه‌ای ۶۷مین نشست کمیسیون مبارزه با مواد مخدر در ویانا، پایتخت اتریش بیان کرده است.

به نقل از گزارش، سازمان جهانی صحت، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد، اتحادیۀ اروپا و جاپان این نشست را زیرعنوان "تعمیق بحران، سلامت روان و اختلالات مصرف مواد مخدر که جامعه افغانستان را فلج می‌کند" برگزار کرده بودند.

در این جلسه بر اقدام فوری همآهنگ در برابر افراد معتاد و سلامت روان در افغانستان تأکید شده وهمچنان به کمبودی‌ها در بخش وقایه و معالجه و کمبود کادر طبی متخصص اشاره شده است.

نبود کلینیک های مجهز و امکانات درمان معتادان باعث گردیده است که هر روز به صف تعداد افراد معتاد در افغانستان افزوده شود
نبود کلینیک های مجهز و امکانات درمان معتادان باعث گردیده است که هر روز به صف تعداد افراد معتاد در افغانستان افزوده شود

در این میان یک افغان که به سبب مشکلات اقتصادی به یکی از کشورهای همسایه رفته و معتاد به مواد مخدر شده می‌گوید که حالا به افغانستان برگشته و با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

او که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی چنین گفت:

"من بسیار مایوس هستم، دوباره آمده‌ام به افغانستان، اینجا هم وضعیت بسیارخراب است، فعلا بیکار هستم حیران مانده‌ام چه کنم؟ بسیار رنج می‌برم، حالا هم تحت تداوی هستم سرم حمله می‌آید، نزد روانشناس می‌روم و صحبت می‌کنم و برایم دوا می‌دهد."

شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ ارائۀ خدمات درمانی به افراد دچار اختلال‌های روانی پاسخ نداد.

اما داکتر ایمل صافی، ترینر متخصص در شفاخانۀ صحت روانی در شهر کابل می‌گوید، از میان ۲۵۰ بیمار روانی که روزانه به این شفاخانه مراجعه می‌کنند، حدود ۱۵۰ تن‌شان هم اختلال روانی دارند و هم به یکی از انواع مواد مخدر معتاد اند.

او به رادیو آزادی گفت، بیکاری، فقر، ضعف اقتصادی، از دست دادن عزیزان و مهاجرت‌های اجباری از عوامل عمدۀ افزایش این مشکلات اند:

"اعتیاد خودش یکی از اختلالات روانی است، متاسفانه در کشور ما بسیار مردم به آن مبتلا هستند و روزبه‌روز به مشکلات روانی افزوده می‌شود، روزانه اگر محاسبه دقیق کنیم از میان ۲۰۰ یا ۲۵۰ نفر که به شفاخانه دولتی مراجعه می‌کنند حدود ۱۵۰ تن آنان هم اختلال روانی دارند و هم به یکی از انواع مواد مخدر معتاد اند."

هر چند تا به حال آمار تازه‌ای از شمار افراد معتاد در افغانستان نشر نشده، اما دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در ماه سرطان سال گذشته شمار معتادان به مواد مخدر در افغانستان را ۳ میلیون اعلام کرده و گفته بود که شمار آنان در حال افزایش است.

این سازمان افزوده بود که از این میان تنها ۳۰ هزار تن به امکانات تداوی ترک اعتیاد دسترسی دارند.

XS
SM
MD
LG