لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

امسال قرار است ۳۰ هزار نفر از افغانستان به منظور ادای فریضه حج به عربستان بروند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

وزارت حج و اوقاف حکومت طالبان می گوید عربستان سعودی برای زیارت کننده گان افغان حج بیت الله ۳۰ هزار نفر سهمیه داده است.

در سال گذشته هم سهمیه حجاج افغانستان از سوی عربستان سعودی ۳۰ هزار نفر تعین شده بود.

سرپرست وزارت حج و اوقاف حکومت طالبان مولوی نورمحمد ثاقب می گوید برای ادای حج امسال هر نفر باید ۳هزار و ۸۶۵ دالر پرداخت کند که ۲۷۷ هزار افغانی میشود. آقای ثاقب به روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که برای ادای فریضه حج در سال جاری طیاره های آریانا و کام ایر زائران را انتقال میدهند.

در عین زمان گفته میشود که برای افغان های شیعه مصارف ادای فریضه حج ۵۰ دالر بیشتر است . هرچند منابع حکومت طالبان در این مورد توضیحات نداده و نگفته اند که چرا از شیعه ها پول بیشتر گرفته میشود ، اما وزیر مهاجرین و عودت کننده گان حکومت قبلی جمهوری در افغانستان و عضو شورای علمای تشیع در این کشور عالمی بلخی در این مورد به رادیو آزادی توضیحات داد:

«این تفاوت پولی را که در افغانستان از حاجی های شیعه دریافت می کنند گپ نو نیست. این از سابق بوده بخاطری که حاجی های شیعه باید حتما جوفه بروند احرام بسته کنند، کسهای که مستقیم میروند. و یا موترهای سرلچ برایشان کرایه میکنند . به این خاطر یک کمی تفاوت می آید در مصارفشان ، همان تفاوت را سابق ها هم میگرفتند و حالی هم می گیرند.»

تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

در حالی که بیش از نصف نفوس افغانستان بسیار بی بضاعت می باشند و دست نگر کمک های بشری خارجی هستند تعداد کمی می توانند برای ادای فریضه حج ۴ هزار دالر مصرف کنند.

اداره تنظیم کمکهای بشری ملل متحد در افغانستان اوچا به روز سه شنبه در صفحه ایکس ( تویتر ) سابق خود در جریان استقبال از یک میلیون یورو کمک بشری هسپانیه به افغانستان گفت که در سال روان ۲۰۲۴ میلادی تقریبا ۲۴ میلیون انسان به کمک های بشری در افغانستان نیاز دارند.

اوچا همچنان افزود که برای رساندن کمک عاجل به مردم نیاز مند در افغانستان به سه عشاریه شش میلیون دالر ضرورت دارد.

گفته میشود که اولین طیاره حامل زیارت کننده گان خانه خدا در اول ماه بعدی هجری قمری از کابل بسمت جده پرواز خواهد کرد. .

XS
SM
MD
LG