لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

ازبکستان از شهروندان خود در روسیه خواست تدابیر امنیتی شدید در مسکو را مراعات کنند


تدابیر شدید امنیتی پس از رویداد خونین در یک سالن کنسرت در مسکو اتخاذ شده است.
تدابیر شدید امنیتی پس از رویداد خونین در یک سالن کنسرت در مسکو اتخاذ شده است.

پس از آن که مقام‌های روسیه اعلام کردند که از جمع یازده مظنون حمله بر یک کنسرت در حومه شهر مسکو، چهار تن آنها تاجیکستانی اند، کارگران مهاجر آسیای مرکزی در روسیه با فشار های جدی مواجه شدند.

گفته شده که این چهار مظنون، از ۲۴ مارچ تا ۲۲ ماه می به بازداشت موقت فرستاده شده اند.

چهار مظنون دیگر این رویداد که گفته می‌شود که از آسیای مرکزی اند هم به بازداشت موقت دو ماهه فرستاده شدند.

یک تالار کنسرت در حومه شهر مسکو هفته پیش هدف حمله مسلحانه مهاجمان قرار گرفت که در آن حداقل ۱۳۹ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

سازمان مهاجرت کارگران خارجی در ازبکستان در اعلامیه امروزش ۲۷ مارچ از شهروندان ازبکستان که به روسیه سفر می‌کنند، روسیه را ترک می‌کنند و یا در روسیه اقامت دارند، خواسته است که همواره مدارک شناسایی، اقامت و مجوز کار شان را به همراه داشته باشند.

در اعلامیه همچنان گفت که کسانی که قصد سفر به روسیه را دارند، توصیه می‌شود تا برای بررسی‌های امنیتی احتمالی از سوی نیروهای روسی زودتر به میدان‌های هوایی یا ایستگاه‌های قطار آهن بروند.

خبرنگاران رادیو آزادی در روزهای اخیر با ده‌ها کارگر مهاجر آسیای میانه در روسیه گفتگو کردند که بر اساس آن، احساسات ضد مهاجران آسیای مرکزی که قبلاً هم در روسیه در سطوح بالایی قرار داشت، پس از بازداشت مظنون‌های حمله هفته گذشته، به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش یافته است.

در هفته جاری، چندین کارگر مهاجر از ازبکستان و تاجیکستان برای بازجویی که گفته می‌شود حتی تا ده ساعت طول کشید در مسکو بازداشت شدند.

همچنان مشاغل مربوط به مهاجران آسیای مرکزی هم بگونه غیرمنتظره مورد بازرسی قرار گرفتند.

همزمان در روزهای اخیر گزارش هایی از آتش‌سوزی‌های که مشاغل مربوط به شهروندان تاجیکستان و چندین مورد لت و کوب کارگران آسیای مرکزی در سرتاسر روسیه نشر شده است.

شهروندان تاجیکستان که در روسیه به عنوان راننده‌های تکسی کار می‌کنند، شکایت کرده اند که پس از آن که مشتری‌های‌شان آگاه شدند که راننده‌ شان از تاجیکستان است، سفارشات شان را لغو کردند.

از سوی دیگر، قرغزستان اوایل هفته جاری به شهروندانش توصیه کرد که از سفر به روسیه جلوگیری کنند زیرا ممکن است با آزار و اذیت و بازداشت احتمالی رو به رو شوند.

بر اساس گزارش خبرنگار رادیو آزادی در ترکمنستان، مقام‌های این کشور در پی راه‌های اند تا بتوانند محصلین آن کشور را از روسیه دوباره برگشت بدهند تا با خشونت‌های احتمالی مواجه نشوند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG