لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

کار پروژه انتقال آب دریای پنجشیر به کابل روی دست گرفته شده است


دریای پنجشیر
دریای پنجشیر

مسئولان وزارت انرژی و آب حکومت طالبان می‌گویند که قرار است کارعملی پروژۀ انتقال آب از دریای پنجشیر به کابل در آیندۀ نزدیک آغاز شود.

خبرگزاری باختر در کنترل حکومت طالبان روز یک‌شنبه در گزارشی به نقل از محمد عارف مومند، رئیس سروی و دیزاین وزارت انرژی و آب حکومت طالبان نوشته که که کار سروی این پروژه بزودی تکمیل خواهد شد.

به گفتۀ او، با تطبیق این پروژه به طول بیش از ۱۲۰ کیلومتر از ساحۀ بازارک مرکز پنجشیر تا منطقۀ تره‌خیل کابل، مشکل کمبود آب آشامیدنی در کابل تا حدی رفع خواهد شد و به دو میلیون نفر در پایتخت آبرسانی خواهد شد.

مومند بدون آن که در مورد هزینۀ این پروژه معلومات دهد، افزوده که آنان خواهان تأمین هزینۀ این پروژه از وزارت مالیۀ حکومت طالبان و سرمایه‌گذاران افغان شده اند.

خبرگزاری باختر همچنان از نشستی به این مناسبت در پنجشیر خبرداده که در آن محمد آقا حکیم، والی طالبان در پنجشیر از همکاری در انتقال آب این ولایت به کابل اطمینان داده است.

در بسیاری از مناطق شهر کابل مردم با کمبود آب آشامیدنی و آب برای سایر امور مواجه استند
در بسیاری از مناطق شهر کابل مردم با کمبود آب آشامیدنی و آب برای سایر امور مواجه استند

ظاهراً این نشست اواخر هفتۀ گذشته برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، یک شرکت ترکی به نام "اس کَ ام" در پروژۀ انتقال آب از پنجشیر به کابل سهم دارد و فردی بنام دوکتور فرساد که نمایندۀ این شرکت معرفی شده از سرمایه گذاری هنگفت در این پروژه سخن زده است.

در همین حال حامد و نجیب‌الله محمدی، دو باشندۀ شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی در مورد کمبود آب در مناطق مختلف کابل شکایت دارند. آنان به رادیو آزادی گفتند:

"در خیرخانه و در تمام کابل فقط بعضی جاها است که شاید آب برایشان برسد، برای ما متاسفانه آب نمی‌رسد، بسیار به مشکلات روبه‌رو هستیم، گاهی به مسجد می‌رویم و در آنجا به ما اجازه نمی‌دهند و گاهی به خانۀ همسایه‌ها می‌رویم، سطح آب در شهر کابل پایین شده است، ما پشت آب کوچه به کوچه و مسجد به مسجد سرگردان هستیم."

"در این اواخر در برخی ساحات غرب کابل حتی تا ده روز آب قطع شده و اصلا آبی وجود ندارد که متاسفانه ادامه این وضعیت خطرناک است و برای مردم فاجعه خلق خواهد کرد که امیدوار هستم توجه مسئولین در این مورد بیشتر شود."

بند قرغه نیز از منابع غنی آب است که کارشناسان تاکید می کنند تا این پروژه نیز انکشاف داده شود
بند قرغه نیز از منابع غنی آب است که کارشناسان تاکید می کنند تا این پروژه نیز انکشاف داده شود

نجیب‌الله سدید یکی از آگاهان امور آب با اشاره به کمبود آب به ویژه در یک دهۀ اخیر در کابل می‌گوید که تطبیق پروژۀ انتقال آب دریای پنجشیر به کابل هر چند که آب آن موسمی و برخی مواقع رسوبی است، اما می‌تواند برای آبرسانی به بخشی از کابل مفید باشد.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت با توجه به بیش از ۵ میلیون جمعیت کابل، باید همزمان روی چندین منبع آبرسانی کار صورت گیرد.

"تنها یک منبع نمی‌تواند برای مردم کابل آب تهیه کند، منابع دیگر هم باید جستجو شود، در خصوص بند شاتوت باید کار صورت بگیرد، انکشاف بند قرغه باید یک پروژه باشد، پروژۀ نیمه‌تمام که از سفره‌های آب لوگر برای ۲۳ هزار خانواده در کابل آب تهیه می‌کند تکمیل شود و آب یک بخش از شمال کابل می‌تواند از بند آبی شاه و عروس تهیه شود."

گفتنیست که طرح انتقال آب دریای پنجشیر به کابل، توسط حکومت پیشین ریخته شده بود.

وزارت انرژی و آب نظام جمهوری مخلوع افغانستان در آن زمان گفته بود که برای انتقال آب به شهر کابل روی بند شاه و عروس، بند قرغه و دریای پنجشیر کار می‌شود.

XS
SM
MD
LG