لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

خشم ایران در برابر اسرائیل؛ خامنه یی و رئیسی به انتقامجویی هشدار داده اند


 آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، می گوید که اسرائیل از حمله بر قنسلگری ایران در شهر دمشق پایتخت سوریه"پشمیان" خواهد شد.

علی خامنه ای روز سه شنبه(۲ اپریل) در یک پیام کتبی از محمدرضا زاهدی، قوماندان ارشد نیروی های قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران که در این حملهٔ هوایی کشته شد، تقدیر کرده گفته که اسرائیل به دست دلاور مردان ایران مجازات خواهد شد اما در پیام خود توضیح بیشتر در این مورد نداده است.

در اثر حملهٔ هوایی روز دو شنبۀ، بر قونسلگری ایران در دمشق، هفت افسر ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمول محمدرضا زاهدی، یکی از قوماندان های ارشد این سپاه کشته شدند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، نیز صبح دیروز در اعلامیه ای حمله بر قنسلگری ایران در دمشق را "ترور کور" خوانده، خطاب به اسرائیل گفته"این جنایت ناجوانمردانه" بی پاسخ نخواهد ماند.

براساس تلویزیونی دولتی ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، به روز سه شنبه در صحبت تلیفونی با فیصل مقداد، همتای سوریایی اش، اسرائیل را مسئول این حمله دانسته گفته که این حرکت همۀ قوانین بین المللی را زیر پا کرده است.

مقامات اسرائیلی تا هنوز، نقش این کشور را در حملۀ اخیر بر قنسلگری ایران در دمشق تأیید نکردها ند. اما یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در نخستین عکس العمل غیرمستقیم و بدون اشاره به این حمله گفته که اسرائیل برای عقب راندن دشمنان خود در"همه جا" وارد عمل میشود.

ساختمان بخش قونسلی سفارت ایران در دمشق که هدف حمله راکتی قرار گرفته است
ساختمان بخش قونسلی سفارت ایران در دمشق که هدف حمله راکتی قرار گرفته است

فرنوش رام خبرنگار"رادیو فردا" بخش ایران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در اسرائیل، با اشاره به این حمله می گوید:

"نظر به سابقۀ این نوع عملیات، به نظر می آید که اگر کار اسرائیل باشد، آنگونه که رسانه های خارجی می گویند. بنابرین، حتماً به دستور بنیامین نتانیاهو انجام شده، چرا که عواقب گسترده ای می تواند روی اسرائیل داشته باشد."

حسین اکبری سفیر ایران در دمشق گفته که او و خانواده اش در سلامت هستند، اما تعهد کرده که پاسخ ایران شدید خواهد بود.

تهران که از حامیان سرسخت رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، محسوب می شود، حضور گستردهای نظامی در آن کشور دارد و اسرائیل هرچند گاهی بر مواضع مرتبط با منافع ایران حمله کرده، عمدتاً قوماندان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار داده است.

شاخه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در خارج از ایران فعالیت می کند، از سوی ایالات متحدۀ امریکا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG