لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

نگرانی از اوضاع امنیتی درافغانستان؛ سازمان همکاری شانگهای خواهان دقت بیشتر شد


تصویر آرشیف: تعدادی از مقامات کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای
تصویر آرشیف: تعدادی از مقامات کشور های عضو سازمان همکاری های شانگهای

اوضاع افغانستان، موضوع مهم آجندای نشست دیروز چهارشنبه سازمان همکاری شانگهای بود.

قاسم جومارت توقاییف، رئیس جمهور قزاقستان می گوید که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید توجه بیشتری به وضعیت افغانستان داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که گروه های تروریستی بین المللی از خاک این کشور استفاده کرده نمی توانند.

قزاقستان در حال حاضر، ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد.

او این سخن را به روز چهارشنبه در نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان، ابراز کرد.

به گزارش خبرگزاری انترفاکس روسیه، رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به بحران بشری جاری در افغانستان گفت که مهم است که تلاش ها برای پایان بحران در این کشور ادامه یابد تا شرایط برای ثبات طولانی مدت فراهم شود.

قاسم جومارت توقاییف، رئیس جمهور قزاقستان
قاسم جومارت توقاییف، رئیس جمهور قزاقستان

مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز در بیانیه ای از حکومت طالبان خواسته اند تا مسئولیت خود را در مبارزه با گروه های تروریستی بین المللی انجام بدهد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، نیکولای پتروشیف، مشاور امنیت ملی روسیه گفته است که رهبران هیئت های کشورهای عضو این سازمان از طالبان حاکم در افغانستان خواستند تا در بخش مبارزه با تروریزم به ویژه سازمان های تروریستی بین المللی بشمول آنانی که به گفته شان در افغانستان مستقر استند و تهدیدی جدی برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پنداشته می شوند، به شکل مداوم عمل کنند.

مقامهای حکومت طالبان تا تهیه این گزارش در این مورد واکنش نشان ندادند. اما پیش از این بار ها گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نمی دهند که از خاک افغانستان علیه کشور های دیگر استفاده کند.

این در حالی است که گروه دولت اسلامی معروف به داعش مسئولیت حمله مرگبار در ۲۲ ماه مارچ بر یک تالار کنسرت در مسکو، پایتخت روسیه را پذیرفت.

گزارش ها می رساند که شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی معروف به داعش در افغانستان فعال است و از زمان حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، مسئولیت بسیاری از حملات خونین در این کشور را پذیرفته است.

بیرق گروه داعش
بیرق گروه داعش

نگرانی سازمان همکاری شانگهای در مورد تهدید احتمالی از افغانستان چقدر بجاست؟

سید ذاکرشاه سادات کارشناس امنیتی و سیاسی اینگونه پاسخ داده است:

«کاملاً تشویش بجا است و هم از طرفی واقعاتی که در این اواخر در مسکو و قندهار رخ داد و از طرفی هم رقابت هایی که میان ابر قدرت های دنیا است، متاسفانه از توطئه های گوناگون علیه یکدیگر کار می گیرند. بناً تشویش هایی که در مجلس شانگهای بیان شده، بی جا نیست که مبادا افغانستان یکبار دیگر به طرف یک جنگ کشانیده شود.»

سازمان همکاری شانگهای که به هدف تقویت امنیت و اقتصاد در منطقه ایجاد شده است، در حال حاضر ۹ عضو دارد.

قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند، پاکستان و ایران اعضای رسمی این سازمان اند و افغانستان، بلاروس و منگولیا نقش ناظر دارند.

از آگست ۲۰۲۱ که طالبان کنترل افغانستان را در دست گرفتند، کرسی افغانستان در سازمان همکاری شانگهای خالی است، زیرا حکومت طالبان تا هنوز از سوی هیچ کشور بشمول اعضای این سازمان به رسمیت شناخته نشده است.

XS
SM
MD
LG